Fossa Eugeniana-tocht, Arcen te Limburg

19 km Wandelroute Fossa Eugeniana-tocht, te Arcen

Wandeltocht langs de Maas, door de Boerenheide, het Straelens Broek, Leeremarksche heide en Barbara's Weerd, de laatste drie behoren tot Landgoed Arcen in het Nationaal Park De Maasduinen. Een wandeltocht met een grote verscheidenheid aan verschillende landschappen. Bij de Maas word een pad langs de Eikenweerd gevolgd, een natuurontwikkelingsgebied in de uiterwaarden van de Maas. Op de Boerenheide is in tegenstelling tot de naam doet vermoeden geen heide te vinden, het is een gevarieerd bosgebied met op diverse plaatsen hoogte verschillen door beboste stuifduinen. In het Straelens Broek zijn in 2011 graslanden afgegraven en is het Straelens Schuitwater hersteld, een groot ondiep water. Aan de oostzijde van het Straelens Broek is een historisch fenomeen zichtbaar. Hier zijn wallen te vinden van een schans, Fort Hazepoot, die moest dienen als verdedigingswerk van de Fossa Eugeniana. Fossa is latijn voor gracht of kanaal waarvan nog delen in het landschap zichtbaar zijn. Tijdens de Tachgjarige Oorlog heeft de Spaanse landvoogdes Isabella Clara Eugenia, dochter van Filips II, geprobeerd het kanaal aan te leggen. Men heeft het project nooit kunnen voltooien. Via de Leeremarksche heide, ook een gevarieerd bosgebied met op diverse plaatsen hoogte verschillen door beboste stuifduinen, gaat de wandeltocht door een stukje uiterwaarden van de Maas, het Barabara's Weerd, dit gebied is een natuurontwikkelingsgebied bestaande uit bos en graslanden. Als overige bezienswaardigheden komt men langs het doolhof “De Dolgaard” een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw, een ijskelder, kasteel Arcen met zijn tuinen en de watermolen, De Wymarse Molen of Kasteelmolen. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-11-2015, laatst bijgewerkt op: 27-3-2024

Het parkeerterrein LA verlaten, de doorgaande weg volgen.
Voor bushalte LA, “Burgemeester Linderspromenade”, verhard voetpad, kn50 volg 78/88, voor de Maas buigt het voetpad naar rechts,  het voetpad met verderop kn78 volg 48 volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, grindpad, wn route, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn48 volg 49, vervolgens t.h.v. pont, in bocht naar links van de weg rechts aanhouden, grindpad met de Maas aan linkerhand, kn49 volg 71, na ca. 1km buigt het grindpad naar rechts weg van de Maas.
T.h.v. bankje RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt de weg naar rechts, voorbij deze bocht de weg verder volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, fietspad richting rotonde, kn71 volg 72, iets verder RA de doorgaande weg oversteken, kn72 volg 69, let op drukke weg!
Aan overzijde, bij T-splitsing RA, fietspad, de wn route wordt verlaten, iets verder bij kruising RD, de weg buigt naar links en gaat voorbij deze bocht over in een onverhard pad.
Bijna aan einde van het omheind perceel aan linkerhand, in bocht naar links van het pad RA, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, bij deze T-splitsing is aan linkerhand bij ingang van een bungalowpark een horecagelegenheid.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een breed grindpad, het grindpad volgen tot kruising iets voorbij een flauwe bocht naar links.
Bij deze kruising LA, wn route.
Iets voor bungalowpark het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad richting bungalowpark aan linkerhand negeren, wn route, het pad stijgt licht, het pad over de heuvelrug met bungalowpark aan linkerhand volgen tot T-splitsing, smalle zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route.
Na ca. 90m LA, stijgend pad, de wn route wordt tijdelijk verlaten, het pad volgen tot T-splitsing, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verderop buigt het pad naar rechts om een lage heuvel heen met de heuvel aan rechterhand.
Aan achterzijde van de heuvel, bij 3-sprong links aanhouden richting de rand van het bos, direct daarna bij 3-sprong RA, het pad met bosrand aan rechter- en waterplas aan linkerhand volgen tot bocht naar rechts.
Ca. 70m voorbij deze bocht RD het bos weer inlopen, het bospad met SLL bordje volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, wn route, verderop t.h.v. bosrand buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Voorbij woning nr.50 LA, “Nieuwe Ervenweg”, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voor smal brugje, bij kruising LA, kn44 volg 40, het pad met het beekje aan rechterhand volgen tot T-splitsing met aan rechterhand een stenen brug.
Bij deze T-splitsing LA, kn40 volg 41, direct daarna eveneens LA, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route, iets verder eveneens rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, men verlaat het bosperceel.
Bij kruising met verharde weg RD, breed grindpad, “Walbeckerweg 37-39”, kn41 volg 73, verderop buigt het grindpad naar rechts, het grindpad verder volgen tot bospad aan rechterhand ca. 70m voorbij flauwe bocht naar rechts en ruim voor een witte woning die tussen de bomen door rechts van het pad te zien is, zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, smal bospad, wn route.
Voor omheining rond bungalowpark, bij T-splitsing LA, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, de weg volgen tot pad aan linkerhand voor bosrand ruim voorbij woning nr.8, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, kn73 volg 36, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, het pad volgen tot bocht naar links in het bos, zijpad aan rechterhand negeren.
In deze bocht RD, pad met houten afsluitboom en SLL bordje, blauwe (SLL routepaaltjes) en wn route, iets verder eveneens RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Voorbij laag gelegen brugje, op de heuvel het pad met bocht naar rechts verder volgen, blauwe en wn route, verderop daalt het pad.
# De brede geul aan rechterhand is Fossa Eugeniana, een kanaal dat vanaf het jaar 1625 gegraven is op initiatief van de Spanjaarden maar nooit is voltooid.
Voor hoge heuvel, bij T-splitsing LA, blauwe en wn route, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad met hoge heuvel aan rechterhand verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
# De hoge heuvels langs dit pad zijn de resten van een Spaans fort, dat is aangelegd in 1626, plaatselijk staat het bekend als Fort Hazepoot. De enige zichtbare restanten zijn de dubbele aarden wallen met vier bastions en droge grachten. Voor een bezoek aan het fort, voorbij bocht naar rechts is een pad naar de heuveltop.
Bij deze T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van verharde weg volgen, rode (SLL routepaaltjes) en wn route, de blauwe route wordt verlaten.
In flauwe bocht naar rechts van de weg LA, onverhard pad met SLL bordje en houten afsluitboom, rode en wn route.
# Na ca. 150m is aan linkerhand een pad naar een uitzichtpunt met bankje over het Straelens Broek.
Voorbij houten afsluitboom, bij 3-sprong RA, rode en wn route, pad buigt naar links.
Voorbij grenspaal 486 RD, verbindingspad aan linkerhand negeren, rode route.
Het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad met grenspaal 485D aan linkerhand negeren, rode route, kn36 volg 35.
Iets voor betonnen brug RA, gras-pad met beekje aan linkerhand, rode en wn route, verderop voor de houten poort het beekje oversteken en de andere zijde volgen.
Voorbij klaphek RD, verharde weg of gras-pad rechts van de weg volgen, weg aan linkerhand negeren, rode route, kn35 volg 34.
Iets voorbij uitkijkplateau de weg met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, rode route, kn34 volg 79.
Iets voorbij flauwe bocht naar rechts van de weg LA, het zanderige pad met SLL bordje en houten afsluitboom door half open strook inlopen, rode route, kn79 volg 67, verderop t.h.v. een lage heuvel buigt het pad iets naar links.
Bij T-splitsing RA, rode en wn route, het pad volgen tot T-splitsing, ruim voor de T-splitsing wordt de wn route verlaten.
Bij deze T-splitsing LA, rode route.
Bij kruising RA, rode route.
Bij 4-sprong LA, rode route, het pad volgen tot 5-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong het 3de pad aan linkerhand inlopen, pad met wit metalen afsluitboom, rode route, kn67 volg 65, vervolgens RD, stijgend pad aan rechterhand negeren, rode route, de wn route wordt weer verlaten.
Bij 6-sprong het 1ste pad aan rechterhand inlopen, stijgend pad, rode en wn route, men passeert een heuvel.
Voor bosperceel met zandwalletjes (doolhof), bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met het doolhof aan linkerhand, rode en wn route, verderop voorbij het doolhof buigt het pad naar links.
# Het doolhof “De Dolgaard” aan linkerhand is het restant van een zogenaamd wallendoolhof uit de 17e/begin 18e eeuw. De paden in het doolhof worden gescheiden door grondwallen.
Iets voorbij deze bocht, direct na bankje RA, rode route, kn66 volg 65.
# Iets verder passeert men aan de linkerhand een ijskelder.
Direct na metalen afsluitboom, iets voor T-splitsing LA, het pad tevens ruiterpad parallel aan het brede pad inlopen, de rode en wn route worden verlaten.
Bij Y-splitsing scherp RA, iets verder bij T-splitsing LA, breed pad met gescheiden grind-/fietspad.
Na ca. 80m RA, pad met houten afsluitboom en SLL bordje, na ca. 140m buigt het pad naar links.
Voorbij beukenlaan RD, breed (gras)pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan linkerhand negeren, het pad dat verderop voorbij een bankje naar rechts buigt volgen tot T-splitsing, wn route.
Bij deze T-splitsing RA, kn63 volg 62.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn62 volg 57.
Na ca. 100m het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, wn route, het pad verder volgen tot wit metalen afsluitboom iets voorbij 2de bocht naar links.
Voorbij deze afsluitboom RD, verhard voetpad, iets verder buigt het voetpad naar rechts, direct na deze bocht de doorgaande weg t.h.v. voetgangerssluizen oversteken, let op drukke weg!, aan overzijde door klaphek het grasland inlopen.
Voorbij het klaphek LA richting het bosperceel, voor de bosrand buigt het pad naar rechts richting de Maas.
Iets voor de Maas RA, kn57 volg 56, de Maas aan linkerhand volgen.
Na ca. 500m RA, wn route, men passeert bord “HSV De Brasem”, verderop door klaphek.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
# Aan linkerhand passeert men watermolen De Wymarse Molen of Kasteelmolen. In de molen is de graanbranderij de IJsvogel, een ambachtelijke distilleerderij, gevestigd, aan rechterhand zijn de kasteeltuinen van kasteel Arcen te zien.
Iets voorbij woning naast de watermolen LA door klaphek, kn56 volg 50, het pad over de dijk volgen tot parkeerterrein aan rechterhand, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

De parkeerplaats bij de Schanstoren, Schans 23, 5944 AE te Arcen. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein langs de Schans aan de rand van het dorp.

Bushalte Koestraat, Arcen.

Landgoed Arcen Adrie: Landgoed Arcen
Brugje over Lingsforterbeek Adrie: Brugje over Lingsforterbeek
Fossa Eugeniana kanaal Adrie: Fossa Eugeniana kanaal
Stuw in het kanaal Adrie: Stuw in het kanaal
Uitkijkplateau met zicht op het Straelens Broek Adrie: Uitkijkplateau met zicht op het Straelens Broek
Het Straelens Broek Adrie: Het Straelens Broek
Aan de voet van Fort Hazepoot Adrie: Aan de voet van Fort Hazepoot
IJskelder in landgoed Arcen Adrie: IJskelder in landgoed Arcen
Landgoed Arcen Adrie: Landgoed Arcen
Galloway in Barbara's Weerd Adrie: Galloway in Barbara's Weerd
De Wymarse Molen Adrie: De Wymarse Molen
Poortgebouw kasteel Arcen Adrie: Poortgebouw kasteel Arcen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart fossa-eugenia-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Arcen

Restaurant Rooland

Roobeekweg 1
5944 EZ Arcen

Restaurant De Kloosterhoeve

Klein Vink 4
5944 EX Arcen

1. Adrie 24 november 2022 om 18:00

Vandaag 24-11-2022 de wandeltocht gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen in de extra herkenningspunten geen andere veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 17 september 2021 om 17:07

Gisteren 16 september 2021 de wandeltocht gecontroleerd. Geen grote veranderingen gezien op een aantal punten de routebeschrijving iets verbeterd. In het landgoed Arcen in de omgeving van de waterloop de Lommerbroeklossing was het wandelnetwerk gewijzigd, een pad is buitengebruik geraakt door vernatting van het bos. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Marie-Joze 26 maart 2021 om 16:19

Vandaag deze prachtige route gelopen. Bijna alles goed beschreven maar ik heb helaas nog een paar dingen te melden.

#Bij punt drie staat één na laatste zin, In deze bocht RD, men loopt het bosgebied weer in, het bospad volgen tot kruising.
    Wilde even door geven dat voor de kruising ook nog een t-splitsing is en daar moet je dan LA.
    Dus eerst het bosgebied weer in lopen dan t-Splitsing LA en dan de kruising.

#Net voor punt 7 staat dat er een bankje staat met een mooi uitzicht over het Straelens Broek.
    Helaas het bankje is verdwenen.

#Bijpunt 7 staat, iets voorbij flauwe bocht naar rechts van de weg LA, zanderig pad met SLL bordje en houten afsluitboom.
    Op de route beschrijving zijn de woorden SLL bordje en houten afsluitboom doorgestreept. Dit is niet nodig want het is nog allemaal aanwezig.

Verder was dit een prachtige tocht met veel afwisseling en zeker de moeite waard van het wandelen.
    Bedankt voor de tocht en hopelijk kan ik er nog veel lopen van klikprintenwandel.
    Groetjes Marie-Joze.

1. Adrie 26 maart 2021 om 17:33

Marie-Joze bedankt voor het melden van de veranderingen! Bij punt 3 als men het bos inloopt is er inderdaad een pad aan rechterhand dat door de bosrand gaat. Bij mijn laatste bezoek werd het weinig belopen en minder herkenbaar, waarschijnlijk is het nu weer goed herkenbaar. Aan de zin een extra opmerking bijgevoegd dat je iets in het bos links moet aanhouden. Punt 7 jammer van het bankje, is nu ook verwijderd uit de routebeschrijving. De tekst “SLL bordje en houten afsluitboom” is niet meer doorgestreept. Hoe vaak een wandelroute ook gecontroleerd wordt het is en blijft een momentopname altijd rekening houden met mogelijke veranderingen.

4. Julia 4 maart 2021 om 11:01

Gisteren de route gelopen met goed weer mooie afwisselende wandeling goed te lopen met route beschrijving en box.. een keer verkeerd gelopen maar zaten weer snel op de route.
    Foto het niet afgemaakte kanaal …fossa eugenia

5. Lennard 31 december 2016 om 08:52

Gisteren gelopen met werkelijk stralend weer.

Ik vond het een mooie en afwisselende route die, zeker als je wat meer richting de grens met Duitsland komt lekker rustig gelegen is.
    De moeite van het lopen zeker waard.