Flaes-rondje, Lage Mierde te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Flaes-rondje, te Lage Mierde

Wandeltocht langs beek de Reusel, door Landgoed De Utrecht en langs beek de Raamsloop. Landgoed De Utrecht is een gevarieerd gebied van bossen, vennen en heide. De Utrecht is een ontginningslandgoed dat is ontstaan door het ontginnen van heidevelden. Rond 1850 bestond het gebied uit uitgestrekte heidevelden dat ontstaan is als gevolg van houtkap en overbegrazing door schapen. Na de uitvinding van de kunstmest aan het eind van de negentiende eeuw werden schapen overbodig als leverancier van dierlijke mest, en daarmee de heide als graasgrond deze werd bebost voor houtproductie. Het zuidoostelijke gedeelte van het gebied de Mispeleindse Heide bestaat nog voor een groot deel uit onontgonnen heidelandschap rondom de vennen ‘t Goor en de Flaes. Langs het mooie grote ven De Flaes staat d'n Flaestoren met uitzichtbalkon op 22 meter, rond de toren zijn acht boomstammen uit het landgoed met elk zo'n 25 meter lang aangebracht, entree een munt van 1 euro. Vanuit de toren heeft men een prachtig uitzicht over de vennen en de bossen. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-10-2012, laatst bijgewerkt op: 29-9-2023

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, de weg volgen tot 3-sprong voorbij het pleintje.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn47 volg 14, direct daarna RA, “Ganzepoen”, wn route.
Na ca. 70m, t.h.v. woning nr.4 LA, “Poppelaar”, wn route, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, vervolgens voorbij woning nr.22, bij 3-sprong RA, “Zandhorst” wn route, voorbij plantsoen buigt de weg naar links.
Voorbij woning nr.16 RA, fietspad.
Bij kruising RD, het fietspad verder volgen.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens in bocht naar links van de weg RA, onverhard pad, wn route.
Na ca. 170m LA, pad door bosschages met bankje, kn14 volg 42, voorbij de bosschages een brugje over, voorbij het brugje afrastering aan linkerhand volgen en verderop bosschages aan rechterhand, doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn42 volg 41/67, iets verder RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, “Kruisvelden”, kn42 volg 41.
Bij kruising LA, verharde weg, kn41 volg 40.
In flauwe bocht naar links van de weg rechts aanhouden, onverhard pad, kn40 volg 10, vervolgens na ca. 70m het doorgaande pad met bocht naar rechts langs het bungalowpark verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn route.
Voor bosrand het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad met houten afsluitboom aan rechterhand negeren, wn route, het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot 3-sprong in het bos, zijpad negeren.
Bij deze 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten, het bospad volgen tot 3-sprong voor een waterloop, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong LA via dammetje de waterloop over, aan overzijde van de waterloop bij 4-sprong RD, wn en G-R route, het pad volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, breed pad met houten afsluitboom, wn en G-R route, het pad door de natuurbegraafplaats De Utrecht volgen tot T-splitsing iets voor een bredere open plek, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn11 volg 9, het brede grindpad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!!!, het onverharde pad met bordje “Landgoed De Utrecht” en houten afsluitboom aan overzijde van de doorgaande weg inlopen, wn route, het pad ca. 650m volgen tot bocht naar links t.h.v. 2de bordje “Landgoed Wellenseind”, in de deze bocht buigt ruiterroute 37 naar links.
In deze bocht rechts aanhouden, iets verder wordt het pad smaller.
Na ca. 150m, bij ruime 4-sprong RD, kn9 volg 54, na ca. 70m buigt het pad iets naar links en stijgt, wn route, het pad over de smalle heuvelrug volgen tot kruising met breder pad, smalle zijpaden aan linker- en rechterhand naar lager gelegen bos negeren, op twee plaatsen splitst het pad even, iets verder komen de paden op de heuvelrug weer samen, aan het einde van de heuvelrug buigt het pad naar links met iets verder de kruising, let op de wn routepaaltjes.
Bij deze kruising RA, wn en G-R route, het pad volgen tot kruising met verhard fietspad en breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, onverhard pad met twee boomstammen en bordje “Landgoed De Utrecht”, wn en G-R route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, wn en G-R route, iets verder bij 4-sprong RD, pad door rand van het perceel beuken met parallel aan het pad een pad aan linkerhand, wn en G-R route.
Aan einde van het perceel met beuken, bij 3-sprong RA, kn54 volg 55, G-R route, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan rechterhand negeren, verderop passeert men een brugje.
Direct na het brugje RD, pad aan linkerhand negeren, kn55 volg 68, G-R route, het pad buigt met ruime bocht naar rechts met verderop een bankje.
Ca. 80m voorbij het bankje LA, wn en G-R route, vervolgens na ca. 40m RA, wn en G-R route.
Bij kruising met op enige afstand aan rechterhand horecagelegenheid “In den Bockenreyder” RD, wn68 en G-R route.
Bij 4-sprong RD, wn en G-R route, tevens rolstoelpad.
Bij 4-sprong LA, kn68 volg 67, de G-R route wordt verlaten, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, ruim voor de T-splitsing wordt het rolstoelpad verlaten.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn67 volg 66, iets verder RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, de weg verder volgen tot 4-sprong aan het einde van de verharde weg, zijpaden negeren
Bij deze 4-sprong RD, breed onverhard pad met houten afsluitboom.
Bij kruising met paddenstoel ANWB 23092/001 RA richting “Esbeek”, onverhard pad met verhard fietspad.
# De uitkijktoren, d’n Flaestoren, verderop heeft een uitzichtbalkon op 22 meter hoogte, entree een munt van 1 euro.
Ruim voorbij de toren het pad en fietspad met flauwe bocht naar links verder volgen, “Dunsedijk”, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising LA, kn1 volg 12, onverhard pad met metalen afsluitboom en bordje “Landgoed De Utrecht”.
Bij 3-sprong links aanhouden, het vennengebied verder aan linkerhand volgen, de wn route wordt verlaten, het pad ca. 270m volgen tot splitsing, zijpad negeren.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, het pad RD volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met gescheiden grind-/fietspad, het pad volgen tot deze overgaat in een verharde weg t.h.v. woning nr.5.
T.h.v. woning nr.5 RD, verharde weg, “Dunsedijk”, pad aan linkerhand negeren, kn13 volg 47.
Voorbij smal bosperceel met inrit en uitrit “Landgoed Wellenseind” met “Ontmoetingscentrum Voor Anker” RA, grindpad met waterloop aan rechterhand en verderop een houten afsluitboom, wn route.
# Men kan ook struinen door het beekdal wel rekening dat het er nat kan zijn of lastig lopen is door de begroeiing, ga hiervoor ca. 20m voorbij de houten afsluitboom bij het paaltje met oranje kop LA door het grasland en volg de oranje paaltjes. door het gebied. Na enige tijd is  in de verte de reling van een brugje voor een bosperceel te zien, ruim voor het brugje buigt het pad iets naar links weg van het brugje en komt uit op een grindpad richting het brugje. Bij het grindpad RA richting het brugje, het brugje over en het grindpad verder volgen tot T-splitsing met bankje. Bij deze T-splitsing LA, grindpad, wn route. Ga verder bij punt 7 voorlaatste regel.

RD het brugje met daarachter een vlonderpad over.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA door klaphek, onverhard pad, voor de inrit van woonboerderij 2A buigt het pad naar rechts en gaat over in een verharde weg.
Iets voor doorgaande weg, bij T-splitsing LA, iets verder buigt de weg naar links weg van de doorgaande weg.
In bocht naar rechts van de weg LA, grindpad, verderop buigt het grindpad naar rechts.
RD, grindpad aan linkerhand negeren, wn route.
Na verlaten van het beekdal, bij kruising met doorgaande weg N269 en aan linkerhand een rotonde RD, wn route, “Berrnardusweg”, let op druk verkeerspunt!
Bij 3-sprong RA, direct daarna voor woning nr.10 LA, verhard voetpad richting de kerk, het startpunt.

G-R = Streekpad met geel-rode route markeringen
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting.

Kerk, Dorpsplein 26, 5094 GJ te Lage Mierde. Plan Route

Parkeren kan op het plein aan de weg Dorpsplein.

Bushalte Dorpsplein, Lage Mierde.

D’n Flaes toren Adrie: D’n Flaes toren
Gebouw bij In den Bokkereyder Adrie: Gebouw bij In den Bokkereyder
Het ven De Flaes Adrie: Het ven De Flaes
De kerk van Lage Mierde Adrie: De kerk van Lage Mierde

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart flaes-rondje.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Lage Mierde

In den Bockenreyder

Dunsedijk 3
5085 ND Esbeek

Ontmoetingscentrum Voor Anker

Dunsedijk 3A
5094 BA Lage Mierde

1. Cor en nellie en Ad 28 september 2023 om 15:36

Woensdag 27-9-23 deze route gelopen. Erg mooi en afwisselend.
    Alleen bij punt 7 staat dat je door het Beekdal kunt struinen, maar dat was niet te doen. Ondanks al 4 dagen geen regen, was het er toch veel te nat, geen doorkomen aan, dus natte voeten opgelopen (het is maar water) en teruggekeerd. Het mocht de pret niet drukken.
    Dank weer.

1. Adrie 29 september 2023 om 08:39

Cor en Nellie en Ad bedankt voor de reactie! Ik heb bij het struin een extra waarschuwing geplaatst dat het er nat kan zijn en rekening moet houden met de begroeiing. Bij mijn laatste bezoek in juli was het er niet nat maar was de begroeiing heel hoog zodat de paaltjes nauwelijks te zien waren. Het is nog een nieuw gebied de tijd zal leren hoe het struin zich verder ontwikkeld.

2. Adrie 1 juli 2023 om 19:42

De werkzaamheden aan het beekherstelproject Reusel- De Mierden bij Lage Mierde zijn afgerond. De oude loop van de beek is gedempt en een meanderde beek naast de oorspronkelijke loop aangelegd. De oorspronkelijke onderhoudspaden zijn hierdoor komen vervallen. De wandeltocht is aangepast aan de situatie tevens de rest van de wandeltocht gecontroleerd. Veel wandelplezier!

3. Adrie 28 december 2022 om 17:55

Aan het einde van punt 1 gaat een pad richting beek de Reusel. Waterschap de Dommel heeft het beekherstelproject Reusel- De Mierden weer opgepakt met als gevolg dat het pad richting de Reusel gesloten is. De werkzaamheden duren tot aan de zomer van 2023. In de routebeschrijving en op Google Maps kaart (oranje lijn) is een omleiding opgenomen.

4. Adrie 20 mei 2022 om 17:29

De werkzaamheden zijn afgerond, de Raamsloop meandert weer. Voor degene die struinen leuk vindt er is ook een struin beschreven die het beekje door het gebied volgt. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 5 februari 2022 om 17:54

Er zijn werkzaamheden in het beekdal van de Raamsloop tussen de Neterselsedijk en Landgoed Wellenseind. Er wordt ongeveer 35 hectare nieuwe natuur gerealiseerd. De oplevering is medio 2022. Voorlopig het alternatief bij punt 7 volgen.

6. E. Bierings 7 november 2020 om 16:55

Leuke route, vergeet alleen geen euro munt voor de toren te beklimmen.

7. Adrie 2 maart 2020 om 11:42

Gisteren 1 maart 2020 de wandelroute gecontroleerd tevens iets gewijzigd. Een extra stukje langs het beekje de Reusel is in de wandelroute opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

8. janus en felix 11 augustus 2018 om 19:26

heerlijke wandeling en prima omschreven
    bij de Flaes een aangename verrassing, namelijk een zestig lepelaars stonden te foerangeren

9. Wim Notebaart 3 december 2017 om 00:27

Prachtige wandeling op 1 december 2017. Helaas deed de betaalautomaat bij de toren niet alles, waarvoor deze bestemd was. Wel incasseren, maar het draaihek bleef dicht.

10. Ad en Anneke 11 februari 2015

Afgelopen zondag middag de route gelopen door de vele regen op sommige plaatsen wat moeilijker begaanbaar.
    We komen deze zomer zeker terug om de toren te belimmen
    we hebben ondanks de slechte stukken een mooie wandeling gehad.

11. erwin 10 juni 2014

Mooie wandeling met veel afwisseling. Perfect te volgen via enkel routebeschrijving zonder GPS!
    Het laatste stuk langs de waterloop is in onbruik geraakt. Zwaar zwoegen door het hoge onkruid!

1. Adrie 10 juni 2014 om 13:53

Het laatste stuk van deze route loopt over het werkpad of schouwpad langs het beekje de Raamsloop. Een echt pad is het niet te noemen en is inderdaad niet altijd even goed begaanbaar door de aanwezige begroeiing, zeker nu in het voorjaar. Over het algemeen worden dergelijke paden een of twee keer per jaar gemaaid. Het lopen is wat lastiger, toch maken dergelijke werkpaden of schouwpaden een wandeltocht een stuk aantrekkelijker, zowel voor de flora in de directe omgeving van een beekje als vanuit landschappelijk oogpunt. Voor wandelaars die dit te lastig vinden is er een alternatief in de beschrijving opgenomen, helaas zijn hier de mogelijkheden heel beperkt.

12. Marja 2 februari 2014 om 13:50

Foto: Kruisbekjes bovenop uitkijktoren.

13. Bert en Anita 16 december 2013

vandaag deze track gedaan en ja het is zeker de moeite waardt geweest erg goed wandelweer overings met 13graden en een zonnetje
    met mijn GPS had ik bij het uploaden een foutje gemaakt dus dat ging even niet maar we hadden bij toeval een print van deze track gemaakt en bij deze bedankt voor de beschrijving want die was UITSTEKEND!!! en daardoor een prachtige wandeltocht gehad in de mierden nogmaals dank namens ons Bert en Anita

14. Annemiek 28 april 2013 om 13:39

Zojuist deze wandeling gelopen. Mooie wandeling door een schitterend bosgebied. De route is prima aangegeven. Aanrader.

Foto’s van links naar rechts: De Flaes, De Flaes als ijsbaan en Ergens onderweg.

15. Lennard 3 november 2012

Gisterochtend en vroege middag gelopen met geregeld zon en een stevig briesje. Het is een mooie en overwegend in rustig gebied gelegen wandeling. De route is duidelijk en correct beschreven.

Tip: zorg voor vertrek dat er 1 euro muntjes in je beurs zitten, voor toegang tot de Flaes Toren vraagt men namelijk € 1 p.p. bijdrage in de onderhoudskosten. Vanaf die toren heb je een heel mooi uitzicht op een stuk van het natuurgebied.