Esven-tocht, Afferden te Limburg

19 km Wandelroute Esven-tocht, te Afferden

De wandeltocht begint in de uiterwaarden van de Maas en volgt de Eckelse Beek tot het Bergerbos. Het Bergerbos is een deelgebied van het Nationaal Park de Maasduinen. Het park dankt zijn naam aan de opvallende stuifzandruggen die paraboolduinen worden genoemd. Deze paraboolduinen zijn ontstaan tegen het einde van de laatste ijstijd. Grote delen van Noord- en Midden-Limburg waren toen bedekt met een laag dekzand. Door de wind werd dit zand opgeblazen tot zandruggen en hoefijzervormige duinen. Op de hoogste paraboolduin staat een 12,5 meter hoge uitkijktoren met een wijds uitzicht. Het gebied dat bezocht wordt bestaat uit een aaneenschakeling van bossen, stuifzanden en heidevelden, maar ook niet te vergeten de vennen. Deze zijn er in alle soorten en maten zoals de vennen in het Quin, het Zevenboomsven en het Esven. Als verdere bezienswaardigheden komt men langs het Paoterskapelletje een klein Maria kapelletje. Het oorspronkelijk kapelletje is omstreeks 1880 gebouwd in opdracht van paters Jezuieten Bleyenbeek. In 1948 werd het door oorlogsgeweld beschadigde kapelletje door de eigenaar van het kasteel Bleijenbeek weer gerestaureerd. Na verloop van jaren raakte het gebouwtje mede door moedwillige vernieling in verval. In 1986 werd het kapelletje gerestaureerd door de spontane inzet van de inwoners van Afferden. Verder komt men aan het einde van de wandeltocht langs een grote kapel gebouwd in 1909 die aan de achterkant direct aansluit aan een in 1688 herbouwde kleine kapel uit 1612. 91% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 24-3-2015, laatst bijgewerkt op: 21-9-2022

Opmerking vooraf:
Het grasland langs de “Eckeltse Beek” in de maasuiterwaarde en iets verder het gras-pad door het beekdal van deze beek kan gedurende natte jaargetijden heel drassig zijn aan einde van de routebeschrijving is een alternatief.

Aan de zijde van doorgaande weg met rug naar parkeerterreintje RA vertrekken, direct daarna RD, weg langs het parkeerterreintje aan rechterhand negeren, vervolgens voor woning nr.54 LA richting de kerk.
Voorbij de kerk het pleintje oplopen, vervolgens aan overzijde van het pleintje RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, de weg buigt naar rechts.
Bij T-splitsing LA richting doorgaande weg.
Bij kruising met de doorgaande weg RD, let op drukke weg!, het naar links buigend fietspad volgen, aan einde van het fietspad, bij T-splitsing RA richting “Boxmeer” via veer.
Na ca. 60m LA richting “Boxmeer”, iets verder bij kruising RD, “Veerweg”.
Voor het veer LA, terreintje met picknicktafels oplopen richting klaphek aan oever van de Maas, kn24 volg 86, voorbij het klaphek door grasland met de Maas aan rechterhand, verderop na ca. 450m buigt het gras-pad voor een beekje dat uitmondt in Maas naar links, het meanderend beekje aan rechterhand volgen tot men grasland via een klaphek verlaat.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Na ca. 200m scherp LA, kn86 volg 39/52, vervolgens bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!, doorlopen tot smalle weg aan overzijde.
Op deze weg, bij T-splitsing LA, kn86 volg 39/52.
Na ca. 50m, voor beekje RA, gras-pad met beekje aan linkerhand, kn86 volg 39/52, verderop via hangbrugje het beekje oversteken en de andere zijde volgen, let op het brugje kan bij nat weer glad zijn!, kn86 volg 39,  iets verder door klaphek, het beekje verder aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, voor de T-splitsing het grasland via een klaphek verlaten.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn39 volg 35.
Direct na woning nr.10 aan linkerzijde van de weg RA, onverhard pad, wn route, verderop gaat het pad door het bos, het pad verder RD volgen tot kruising voorbij omheind perceel rond een woning  ca. 400m na verlaten van het bos, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA richting verharde weg, kn35 volg 41, bij kruising met de verharde weg “Rimpelt” en verhard fietspad RD het smalle bospad inlopen, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, eveneens een smal bospad, wn route, het pad volgen tot kruising met verharde weg, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, kn41 volg 43.
Na ca. 150m rechts aanhouden, pad naar top van de heuvelrug, wn route, op de heuvelrug buigt het pad naar links en volgt de heuvelrug.
Voorbij “Poaterskapelletje”, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
# Het oorspronkelijk kapelletje is omstreeks 1880 gebouwd in opdracht van paters Jezuieten Bleyenbeek.
Bij T-splitsing RA, wn route, verderop t.h.v. bosrand buigt het pad met flauwe bocht naar links en gaat door de bosrand, het pad verder volgen tot 4-sprong bij breed pad, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze 4-sprong RD, pad met gescheiden grind-/fietspad, kn43 volg 69, iets verder passeert men een picknicktafel.
Bij 3-sprong links aanhouden, “Bleijenbeek”, verharde weg, wn route, de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts iets voorbij het bosperceel aan rechterhand.
Voor deze flauwe bocht LA, onverhard pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Bergerbos”, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, verderop voor een houten afsluitboom aan rand van het bos buigt het pad scherp naar links.
Ca. 60m voorbij deze bocht RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, kn69 volg 66/88.
Voor flauwe bocht naar rechts LA, pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Bergerbos”, kn69 volg 66, verderop buigt het pad t.h.v. een bankje naar links met direct na deze bocht aan linkerhand een poel.
Bij T-splitsing RA, breed recht pad, wn route.
Na ca. 120m LA, wn route, het smaller pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing met aan linkerhand een met gras begroeid pad RA, wn route.
Na ca. 230m, bij 4-sprong het pad met bocht naar links verder volgen, wn route.
Bij 4-sprong scherp LA, direct daarna RA, wn route, smal licht slingerend bospad.
Bij Y-splitsing LA, kn66 volg 67, iets verder RD, pad richting bankje aan rechterhand negeren, het pad volgt een langwerpig ven (Esven) aan rechterhand.
Aan smalle zijde van het ven, bij 3-sprong rechts aanhouden, kn67 volg 76, het ven aan rechterhand verder volgen.
Voorbij het ven RD, pad aan rechterhand negeren, kn76 volg 27.
Bij 5-sprong RD, het pad aan overzijde van brede pad inlopen, kn27 volg 63, pad met houten afsluitboom en SBB bordje. “Bergerbos”
Iets voorbij open plek aan linkerhand, bij 3-sprong rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met ruiterpad RD.
Bij kruising RD.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 40m LA, wn route.
Bij kruising met aan overzijde een smal bospad RA, breed pad, wn route.
Voorbij bankje, bij 3-sprong rechts aanhouden, vervolgens na ca. 35m LA, wn route.
Bij kruising met verhard fietspad en breed grindpad RD, breed grindpad, kn21 volg 25.
Bij kruising met in beide zijpaden SBB bordjes RD.
Ruim voor flauwe bocht naar rechts, bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, verderop passeert men een heuvelrug, voorbij de top daalt het pad stevig en volgt de bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, ruiterpad 9ruiterroute 46), verderop gaat het pad weer door het bos.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand, “Lage Schaafsebosweg”, kn25 volg 23, vervolgens na ca. 50m LA, smal pad door de rand van open plek, wn route, voorbij de open plek buigt het pad iets naar rechts het bos in, direct daarna links aanhouden, wn route.
Na ca. 60m RA richting informatiepaneeltje op heuvel, wn route, voor het informatiepaneeltje buigt het pad naar links.
Direct na deze bocht link aanhouden, smal pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad voor de bosrand naar rechts, wn route, in het bos buigt het pad met ruime bocht naar links.
Voorbij stenen gebouwtje, bij 3-sprong scherp LA, de wn route wordt verlaten.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, iets verder buigt het pad naar links.
Voor perceel grasland, bij T-splitsing RA, het brede pad volgen tot inrit woning nr.81 direct na overgang naar verharde weg, zijpad negeren.
T.h.v. deze inrit LA, “Groene Streep”, breed grindpad.
Het grindpad met flauwe bocht naar links richting “Groene Streep 7” verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad volgt aan rechterhand een afrastering rond omheind heidegebied.
In bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden, pad met de afrastering aan rechterhand verder volgen, wn route, verderop buigt het pad naar links weg van de afrastering en gaat door bosschages.
Voorbij woning, voor bankje, bij kruising RA, breed grindpad, kn20 volg 58.
Bij kruising met breed pad en verhard fietspad RD door klaphek, het pad buigt links, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, stijgend pad richting heuveltop, vervolgens RD, pad richting klaphek aan rechterhand negeren, het pad verder richting de top volgen.
Op de heuveltop met uitzicht over vennen (Quin), bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Na ca. 80m RA, wn route.
Voorbij bankje, bij kruising RD, kn59 volg 60.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn60 volg 61, het pad met afrastering aan rechterhand ca. 280m volgen tot een pad aan linkerhand voor een bosperceel met dennen,
Bij dit pad LA, kn61 volg 62, het pad volgen tot kruising op de top van de heuvelrug, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA richting uitkijktoren, kn62 volg 63, het pad over de heuvelrug ca. 450m volgen tot T-splitsing in een iets lager deel van de heuvelrug.
Bij deze T-splitsing RA, stijgend pad, de wn route wordt verlaten.
Voor open plek met ven (Zevenboomsven), bij T-splitsing RA.
Bij hoek in afrastering LA door klaphek, smal pad met afrastering aan linkerhand, wn route, iets voorbij de open plek buigt het pad naar links en gaat licht slingerend verder.
Bij 3-sprong RA, bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, pad door de bosrand, kn48 volg 49.
RD langs houten afsluitboom, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, voorbij de afsluitboom buigt het pad naar rechts en gaat verder door de bosrand, paarse (paars-witte SBB bordjes) route.
Bij Y-splitsing met aan linkerhand een metalen afsluitboom rechts aanhouden, vervolgens na ca. 40m bij kruising met verharde weg RD, paarse route, verderop voorbij een doorgang voor vee met twee klaphekken gaat het pad door open heuvelachtig begrazingsgebied, paarse route.
Voor bankje in laagte, bij T-splitsing LA, de paarse route wordt verlaten, verderop voorbij klaphek buigt het pad iets naar links en gaat door een smal bosperceel, wn route.
Na verlaten van het bosperceel RA, pad tussen afrastering en bosrand, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn54 volg 53.
Bij 4-sprong RD, “Quinveldweg”, kn53 volg 64, de weg met vijver aan linkerhand volgen tot verhard voetpad t.h.v. woning nr.3, direct na de vijver, zijwegen negeren.
Bij dit voetpad LA, verhard voetpad, direct daarna bij 3-sprong RA.
Na ca. 70m, bij 3-sprong links aanhouden.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, aan einde van het voetpad links aanhouden de weg weer volgen.
Voor grote kapel, bij kruising RA, iets verder is aan linkerhand het parkeerterreintje, het startpunt.

Alternatief voor de Eckeltse Beek tijdens natte jaargetijden:
Met de rug naar het pleintje LA richting Siebengewald vertrekken, zie zwarte wegwijzer op hoek van het pleintje, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg. Bij deze kruising RD. Na ca. 100m links aanhouden, “Spitsbrug 12-14”. Bij T-splitsing LA, “Spitsburg”, iets verder passeert men kn39 volg 35. Ga verder bij punt 3. 2de regel.

Paarse route: routepaaltjes met gekleurde bordjes met witte of zwarte symbolen voor de richting van SBB wandelroutes.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Pleintje t.h.v. hoek Dorpstraat-Kapelstraat in het centrum van het dorp., Dorpsstraat 35, 5851 AH te Afferden. Plan Route

Volg Dorpsstraat in Afferden tot pleintje tevens parkeerplaats in het centrum, hoek Dorpstraat-Kapelstraat. Parkeren kan op het pleintje.

Bushalte Veer Naar Sambeek, Afferden, Limburg. Aanlooproute: Ga vanuit bushalte richting zijweg met wegwijzerbord "veer naar Sambeek", direct daarna bij kruising RD, "Veerweg". De route kan gestart worden bij punt 2. eerste regel.

Het Paoterskapelletje Adrie: Het Paoterskapelletje
Het Esven Adrie: Het Esven
Het Esven maar nu in een ander seizoen Adrie: Het Esven maar nu in een ander seizoen
Stuifduinen Adrie: Stuifduinen
De Nederlandse Landgeit Adrie: De Nederlandse Landgeit
De Nederlandse Landgeiten Adrie: De Nederlandse Landgeiten
Schotse hooglanders Adrie: Schotse hooglanders
Het Quin Adrie: Het Quin
12,5 meter hoge uitkijktoren op de hoogste duin Adrie: 12,5 meter hoge uitkijktoren op de hoogste duin
Kleine kapel herbouwd in 1688 naast de grote kapel gebouwd in 1909 Adrie: Kleine kapel herbouwd in 1688 naast de grote kapel gebouwd in 1909

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart esven-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Cafétaria eetcafé 't Kapelleke

Langstraat 2
5851 BE Afferden

1. Adrie 23 september 2022 om 15:46

Eergisteren 21 september 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Op vijf plaatsen waren routepaaltjes van het wandelnetwerk beschadigd of verdwenen, dit is gemeld bij Routebrureau Noord en Midden Limburg. Voorlopig de vermelding van deze routepaaltjes doorgestreept in de routebeschrijving. Verder was er een afrastering met daarin een klaphek verwijderd waardoor er een groter aaneengesloten begrazingsgebied is ontstaan. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Willem van Gerwen 22 februari 2020 om 21:17

Hallo Adrie,
    Op vrijdag 21 februari 2020 de Esven-tocht gelopen en ik heb genoten. Prachtige omgeving met veel afwisseling. De routebeschrijving is honderd procent in orde. Ondanks de vele regen van de afgelopen tijd (met op vrijdag gelukkig een droge dag en met smorgens zonnig weer) het stukje route langs de Maas tot aan de Eckeltse Beek gelopen. Gelukkig waren mijn wandelschoenen waterdicht en ben met droge sokken weer huiswaarts gekeerd. Verslag en fotoreportage.

3. Huibie 5 januari 2020 om 19:40

Ik heb vandaag deze wandeling gedaan, kort en bondig:

super!

Bedankt,

Groeten Huibie

4. Adrie 20 december 2019 om 07:24

Woensdag 18 december 2019 de wandelroute gecontroleerd. Het pad langs de Eckelse Beek in de uiterwaarde van de Maas en het beekdal waren behoorlijk drassig na de regen van de laatste tijd. Als gevolg hiervan het alternatief dat gelopen kan worden tijdens natte jaargetijden iets gewijzigd. Aan het begin van de wandelroute heeft men nu de keuze of men wel/niet de Eckelse Beek volgt. Het alternatief dat niet langs de Eckelse Beek gaat is iets korter namelijk 16,7 km i.p.v. 18,5 km. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 23 september 2016

Op 22 september 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op enkele veranderingen in de herkenningspunten klopte de routebeschrijving nog. Een eerder vernoemd vervallen gebouwtje als herkenningspunt is nu een mooi stenen gebouwtje dat als schuilplaats kan dienen. Verder op een plaats een ander pad gekozen, men verlaat nu het bosgebied via een hoge stuifduin. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Lennard 6 april 2015

Gisteren gelopen met in het begin stralend weer, later kwamen meer en meer wolken.

Ik vond het een mooie, bosrijke route die m.n. in het beboste deel rustig gelegen is. De moeite van het lopen waard.