Dommelbeemden-de grote tocht, Sint-Oedenrode te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Dommelbeemden-de grote tocht, te Sint-Oedenrode

Een wandeltocht met grote diversiteit in landschappen. De wandeltocht gaat door landbouwgebied, de nieuwbouwwijk Sonniuspark in Son, de Dommelbeemden, en het Vresselse Bos met daarin een mooi vennengebied de Hazenputten. Sonniuspark is een nieuwbouwwijk in een parkachtige omgeving met veel groen. De Dommelbeemden zijn de laaggelegen graslanden direct langs de Dommel. Door regelmatige overstromingen waren deze gronden alleen maar geschikt als hooiland. Dit hooi was belangrijk omdat het diende als wintervoer voor het vee. Ook komt men in de Dommelbeemden langs de Moerkuilen, een veenplas ontstaan door vroegere turfwinning. Wie nu door het Vressels Bos wandelt zal zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat hier in de vorige eeuw nauwelijks een boom te bekennen was. Het gebied bestond grotendeels uit zandverstuivingen en heide. Aan de randen van het gebied woonden boeren die veel last hadden van het stuifzand. Om de akkers te beschermen werd daarom besloten de stuifzanden te bebossen. 82% van deze wandeltocht is onverhard.
De wandeling gelopen door Willem, fotoverslag met uitgebreide achtergrond informatie.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 12-6-2018, laatst bijgewerkt op: 7-9-2023

Met de rug naar de parkeerplaats van de natuurpoort LA vertrekken, vervolgens RD, “Vresselseweg”, weg “Hei-Eind” aan rechterhand negeren.
T.h.v. groen elektriciteitskastje LA, “Hoogakkerpad”, kn3 volg 11, het pad volgen tot fietspad aan linkerhand, zijpad negeren.
Bij dit fietspad RD, het pad langs de bosrand verder volgen, het fietspad aan linkerhand negeren, wn en G-R route.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, G-R en wn route, vervolgens in het bos het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, G-R route, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. bosrand, bij T-splitsing LA, G-R route, pad door de bosrand, let op het pad is tevens ATB pad, na ca. 120m buigt het pad door de bosrand naar links.
Ca. 60m voorbij deze bocht RA, G-R route, de ATB route wordt weer verlaten, pad door de bosrand.
Iets voorbij bocht naar links RA, G-R route, dalend pad, voor het riviertje de Dommel buigt het pad naar links.
Na klein klimmetje, bij 4-sprong rechts aanhouden, de Dommel verder volgen, G-R route, iets verder buigt het pad naar rechts met de bosrand aan rechterhand, na ca. 90m buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bos weer in richting een bankje dat op een gegeven moment in de verte te zien is, smalle zijpaden negeren, wn en G-R route.
Bij 4-sprong met aan rechterhand het bankje rechts aanhouden, wn en G-R route, breed grindpad met na ca. 200m een brug over de Dommel, ruim voorbij de brug gaat het grindpad over in een verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, het voetpad aan overzijde van doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!, de wn en G-R route worden verlaten, vervolgens voorbij het sportpark LA, “Bijenlaan”, de weg volgen tot kruising met aan rechterhand “Keverlaan” en aan linkerhand een fietspad met brug richting een basisschool, overige zijwegen negeren.
Bij deze kruising RA, “Keverlaan”, de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.24 met aan rechterhand de weg “Zandloopkever”.
Bij deze kruising LA, het voetpad met iets verder de vijver aan rechterhand inlopen, verderop passeert men aan rechterhand een “schiereilandje” met bankje, het voetpad met de vijver aan rechterhand verder volgen tot 5-sprong in scherpe bocht naar rechts van het voetpad iets voorbij de smalle zijde van de vijver, bij deze 5-sprong staat aan rechterhand een groen metalen kastje van een pompinstallatie, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong RD, “Vuurlibel”, de weg volgen tot weg “Jufferlaan” aan linkerhand na laatste woning.
Bij deze weg LA, het smalle grindpad rechts van de weg met aan beide zijde eikenbomen richting de geluidswal inlopen.
Iets voor voet van de hoge geluidswal het pad met bocht naar rechts verder volgen, paden aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong LA de helling oplopen richting de rode sculptuur, op de top van de geluidswal, bij T-splitsing RA, direct daarna rechts aanhouden dalend grindpad, het grindpad verder volgen tot Y-splitsing ruim voorbij een brugje over een ondiepe waterloop.
Bij deze Y-splitsing LA brugje over, wn route, aan overzijde van het brugje, bij T-splitsing RA, wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden, het pad met de waterloop aan rechterhand verder volgen tot kruising iets voor doorgaande weg, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, wn route, het grindpad parallel aan doorgaande weg volgen tot bocht naar rechts.
Voorbij deze bocht RD de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, smalle weg “Rooijseweg 12” met bordje “Eigen weg nr.12” inlopen, kn83 volg 89, men passeert een poort.
Voorbij 2de poort, bij 3-sprong LA, wn route.
Iets voorbij bocht naar links, voorbij perceel rond boerderij nr.5 RA, onverhard pad, verderop voor de Dommel buigt het pad iets naar links en gaat door de rand van een perceel grasland met de Dommel aan rechterhand. doorlopen tot doorgang tussen twee eiken met links daarvan bosschages als scheiding tussen twee percelen grasland, direct na de doorgang is een afrastering met een houten voetgangerssluis.
# Voorbij deze doorgang heeft men de keuze uit de Dommel verder te volgen of over een opengesteld pad voor wandelaars over het terrein van landschapscamping de Graspol met enkele mooie doorkijkjes over de Dommelbeemden het pad is van 09:00 uur ’s morgens tot een half uur na zonsondergang toegankelijk, niet buiten de paden treden honden dienen aangelijnd te zijn. Over de landschapscamping ga voor de houten voetgangerssluis LA met afrastering aan rechterhand, voorbij het grasland het smalle pad inlopen met iets verder een houten voetgangerssluis, vervolgens het doorgaande pad volgen tot Y-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren. Bij deze Y-splitsing scherp RA, grindpad, verderop buigt het grindpad naar links. Ca. 100m voorbij deze bocht RA, “Hooibeemdenpad”, kn9 volg 74. Voor het riviertje de Dommel het grindpad met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, verderop passeert men een brugje. Ga verder bij punt 5. 1ste regel.

Voorbij deze doorgang RD door de houten voetgangerssluis, verder door de rand van het grasland lopen met de Dommel aan rechterhand tot men het grasland ca. 50m voorbij de 3de houten voetgangerssluis via een klaphek verlaat.
Ca. 50m voorbij het klaphek, bij 3-sprong RA, grindpad met de Dommel aan rechterhand, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn74 volg 73.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, “Lieshoutseweg”, kn73 volg 71.
Iets voorbij woning nr.35A LA, grindpad, “Lieshoutseweg 35B+35C”, bw (blauwe SBB bordjes met witte symbolen) route “Veldweg”, verderop voorbij woning nr.35B iets links aanhouden, iets verder passeert men een metalen afsluitboom, het onverharde pad met verderop een klein stukje een dode zijarm van de Dommel aan linkerhand volgen tot houten voetgangerssluis met in de verte een uitkijktoren.
Via de voetgangerssluis het grasland inlopen richting de uitkijktoren, bw route, verderop voorbij de uitkijktoren het grasland via een voetgangerssluis weer verlaten en het pad volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel.
Bij deze T-splitsing RA, bw route, het smalle pad langs de landbouwpercelen volgen tot T-splitsing bij verharde weg, ruim voor deze T-splitsing buigt het pad t.h.v. informatiepaneel “Dommelbeemden” naar links.
Bij deze T-splitsing RA, bw route, verharde weg met iets verder een kapelletje aan rechterhand.
Iets voorbij inrit woning nr.12 RA, bospad, bw route, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, bw route, verderop voor een waterplas buigt het pad naar links, voorbij deze bocht het pad met de waterplas aan rechterhand volgen tot men het bos weer verlaat, zijpaden aan linkerhand negeren.
Na verlaten van het bos het smalle pad met ruime bocht naar rechts langs een landbouwperceel volgen, voorbij doorgang naar volgend perceel rechts aanhouden, bw route, ook nu het smalle pad langs het perceel met waterplas aan rechterhand volgen, verderop buigt het pad naar links weg van de waterplas.
Voor groter landbouwperceel, bij 3-sprong RA, bw route, smal pad met aan beide zijde bosschages, verderop voorbij een metalen afsluitboom wordt het pad breder en gaat achtereenvolgens met bocht naar rechts en links langs boerderijen.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, de bw route wordt verlaten.
Na ca. 200m RA, smalle verharde weg, “Hazenputten”, kn71 volg 72.
Voor inrit woning nr.19 links aanhouden, breed onverhard pad, wn route.
Voor bosrand het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, “Strobolse Heidesteeg”, pad aan rechterhand negeren, kn72 volg 45, vervolgens t.h.v. inrit nr.10 RD, ATB pad aan rechterhand negeren, wn route.
Iets voor “Hoeve Strobol” RA, bospad met SBB bordje, wn route.
# Hoeve Strobol is een museumboerderij met een arsenaal aan zeldzame nostalgische aandenkens.
Bij kruising RD, vervolgens na ca. 60m bij T-splitsing (kan ook gezien worden als een kruising) LA, wn route.
Bij kruising RA, eikenlaan, wn route, het pad volgen tot licht stijgend pad aan linkerhand t.h.v. wn routepaaltje, overige smalle (ATB) paden negeren.
Bij dit pad LA, wn route, het pad buigt met een ruime bocht naar rechts terug naar de eikenlaan, let op het wn routepaaltje.
Bij 4-sprong met aan rechterhand de eikenlaan RD, kn45 volg 77.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, lbz (lichtblauwe SBB bordjes met zwarte symbolen) route, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links, voorbij deze bocht volgt men op enige afstand een groot vennengebied aan linkerhand, het pad verder volgen tot 5-sprong (twee smalle ATB paden zijn meegeteld) met breed pad ruim voorbij volgende bocht naar links met mooi uitzicht over het grote ven, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong LA, lbz en wn route, het pad volgen tot klaphek aan linkerhand in flauwe bocht naar rechts.
Bij dit klaphek LA door het klaphek, kn78 volg 77, lbz route wordt verlaten.
Bij 3-sprong RA, kn77 volg 47, men verlaat het vennengebied.
Bij kruising met breed pad RD, wn route.
Bij kruising met smal pad RA, wn route.
Voor half open gebied, bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 60m, voor bosrand LA, smal pad, gw (groene SBB bordjes met witte symbolen) route.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop passeert men een klaphek.
Bij ruime 4-sprong RD, smal bospad, gw en wn route.
Bij T-splitsing LA, gw en wn route, iets verder buigt het pad naar rechts, wn route, ca. 30m voorbij deze bocht bij 4-sprong RD, gw en wn route, het pad buigt naar links.
Na ca. 100m RA, smal bospad, gw en wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een kleine open plek met picknicktafel en bankje RD, kn79 volg 2, de gw route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD, smal bospad met SBB bordje, wn route, het pad buigt naar links.
RD, verbindingspad richting zandpad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 25m bij 4-sprong eveneens RD, wn route, het pad kruist een ruiterpad.
Bij kruising RA, kn2 volg 4, het pad volgen tot T-splitsing t.h.v. bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, wn route.
Na ca. 100m RA, pad met bordje “Meierijstad eigen weg”, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 250m, ruim voor metalen poort RA.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden, onverhard pad met bordje “Meierijstad eigen weg”, “Vresselse Akkers”.
Bij Y-splitsing LA, verharde weg, vervolgens bij T-splitsing LA richting het parkeerterrein, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
G-R = Streekpad met geel-rode route markeringen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Natuurpoort Vresselse Hut, Vresselseweg 33, 5491 PA te Sint-Oedenrode. Plan Route

Parkeren kan op de grote parkeerplaats van de natuurpoort tegenover de Vresselse Hut.

Bushalte Penseelkever Son. Aanlooproute: Vanuit bushalte de zijweg "Penceelkever" inlopen. Bij kruising LA, "Zebrakever". RD, weg aan rechterhand negeren. Na ca. 100m RA, "Spiegelkever", Bij T-splitsing RA, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.24 met aan rechterhand de weg “Zandloopkever”. Start de route bij punt 3. 2de regel.

De Dommel Adrie: De Dommel
Kunst op de geluidswal bij het Sonniuspark Adrie: Kunst op de geluidswal bij het Sonniuspark
De Dommelbeemden Adrie: De Dommelbeemden
Brugje over de Dommel Adrie: Brugje over de Dommel
In de verte de Knoptoren Adrie: In de verte de Knoptoren
Uitkijktoren in de Dommelbeemden Adrie: Uitkijktoren in de Dommelbeemden
Uitzicht vanuit de uitkijktoren Adrie: Uitzicht vanuit de uitkijktoren
Bloemrijk veld met in de verte de Knoptoren Bloemrijk veld met in de verte de Knoptoren
Museum Hoeve Strobol Adrie: Museum Hoeve Strobol

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart dommelbeemden-de-grote-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Vresselse Hut

Vresselseweg 33
5491 PA Sint Oedenrode

1. Ad,Cor & Nellie 26 oktober 2022 om 16:22

Weer zo’n. zeer mooie wandeling van alles wat wat betreft landschap deze tocht komt voor ons in de top 5 van de wandelingen die we tot op heden gelopen zeer aan te bevelen moet er wel bij vermelden dat we ook schitteren weer hebben gehad windstil en zeer zonnig met een temperatuur van 20 graden.
    Een kleine opmerking in de routebeschrijving bij punt 5 staat (ruim voor de voetgangerssluis volg het pad aan de linkerkant een klein stukje een dode zijarm ven de Dommel, voorbij deze zijarm iets links aanhoden) deze pad hebben we niet kunnen vinden en kan volgens ons uit de beschrijving weggelaten worden.
    Maar wel de complimenten voor de tocht
    Dank je wel

1. Adrie 26 oktober 2022 om 16:55

Ad,Cor & Nellie bedankt voor het compliment en het melden van het verdwenen pad! In het verleden was daar een pad dat naar de ingang van een perceel grasland ging waarschijnlijk wordt het niet meer gebruikt. Zou het weer gebruikt worden en weer herkenbaar zijn als pad en het inlopen. Bij de ingang van dat grasland is geen houten voetgangerssluis en ook geen uitkijktoren te zien waarna het snel duidelijk moet zijn dat men verkeerd is gelopen.

2. Adrie 16 juni 2022 om 14:05

Gisteren 15 juni 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Ook dit jaar staan de akkerranden van de Everse Akkers in bloei al is het minder dan de afgelopen jaren. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Willem van Gerwen 1 januari 2020 om 17:37

Adrie,

Een mooie wandeling door de diverse natuurgebieden.
    Ik liep de tocht op 30 december 2019.
    Routebeschrijving weer zeer duidelijk.

Omdat Staatsbosbeheer in het gebied erg actief is geweest en zij een draaihekje hebben vervangen door een klaphek, moet je tekst een klein beetje aanpassen.

De op een na laatste zin onder punt 4 luidt:
    “Voorbij deze doorgang RD, vervolgens de Dommel aan rechterhand verder volgen tot men het gebied via een draaihekje weer verlaat.”

Dat moet worden: “Voorbij deze doorgang RD, vervolgens de Dommel aan rechterhand verder volgen tot men het gebied via een klaphek weer verlaat.”

Ik heb op mijn site een fotoreportage geplaatst zie: Verslag en fotoreportage.

1. Adrie 1 januari 2020 om 18:07

Willem bedankt voor het melden! Ook de details zijn belangrijk om een routebeschrijving actueel te houden. De routebeschrijving is aangepast. Ik heb de link naar de betreffende pagina met het uitgebreide fotoreportage/verslag laten wijzen, een mooie aanvulling op de redelijk beknopte omschrijving die de wandelroute staat.