De Zoom-tocht, Nederweert-Eind te Limburg

18 km Wandelroute De Zoom-tocht, te Nederweert-Eind

Wandeltocht door de Zoom, Natuurparel Philomenahoeve, De Kwegt en natuurgebied Sarsven en de Banen. Na het verlaten van de plaats gaat de waandeltocht al vrij snel door de Banen, gevolgd wordt een bloemrijke rand tussen landbouwgebied en de waterrijke Banen. Vervolgens gaat de wandeltocht door landbouwgebied naar de Zoom. De Zoom maakt deel uit van het zogenaamde Peelvennengebied, het gebied ligt als een natuureiland te midden van het landbouwgebied. De Zoom is een groot komvormig gebied gevormd door turfgraverij. De laagte is ongeveer twee meter diep met heide, vennen, vlaktes met pijpenstrootje en struisgras, oude turfkuilen en wilgenstruwelen, het gebied is met een kade omringt. Niet alleen is in de Zoom in het verleden turf gewonnen, de vennen in het natuurgebied Sarsven en de Banen maar ook in De Kwegt en aan de andere zijde van het kanaal de Schoorkuilen zijn ontstaan door turfwinning. De aanleg rond 1926 van het verbindingskanaal tussen de plaatsen Wessem en Nederweert heeft veel invloed op het landschap gehad, veel van de vennen verdwenen onder het zand dat vrijkwam, het Sarsven en de Banen waren de weinige vennen die overgebleven. Recent is het ven in de Kwegt hersteld, het is een prachtig groot ven geworden. De omgeving van het Sarsven blijkt ook een van de belangrijkste Nederlandse vindplaatsen te zijn van bewoning uit de Oude en Midden Steentijd (10.0000 tot 3.000 voor Christus). Als bezienswaardigheid komt men in de Natuurparel Philomenahoeve langs een recent gebouwde schaapskooi. 66% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 20-4-2017, laatst bijgewerkt op: 5-10-2022

Met de rug naar de ingang van de kerk de weg links van de kerk inlopen, “St. Gerardusstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn78, de weg volgen tot weg aan rechterhand t.h.v. woning nr.87, zijweg aan linkerhand negeren.
Bij deze weg RA, “Visdijk”, kn78 volg 79.
RD pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, kn79 volg 82.
Voorbij brugje RD door het klaphek, smal iets verhoogd pad door de rand van het broekbos, wn82.
Bij 3-sprong rechts aanhouden door klaphek, het klaphek aan linkerhand negeren, kn82 volg 11, na verlaten van het smalle bosperceel met bankje het iets verhoogd pad met knuppelbrugjes volgen, verderop voorbij een klaphek buigt het pad naar rechts en volgt een brede waterloop aan linkerhand, wn route, bij een bosperceel buigt het pad naar rechts weg van het bosperceel, wn11.
Iets voorbij deze bocht, bij 3-sprong met aan rechterhand pad met klaphek richting een vogelkijkhut LA, smal slingerend pad door het bosperceel, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand een stuw RD, het pad met waterloop aan linkerhand inlopen, de wn route wordt verlaten, direct daarna bij kruising met verharde weg RD, gras-/onderhoudspad met de waterloop aan linkerhand, verderop buigt het pad naar links, het pad met de waterloop aan linkerhand verder volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, verharde weg, kn10 volg 12.
Bij kruising RA, “Banendijk”, kn12 volg 89, aan linkerhand passeert men “Ons boerenerf”.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn89, voorbij woning gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, kn89 volg 92.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn92 volg 93, iets verder volgt het pad aan rechterhand de bosrand.
T.h.v. bosperceel aan linkerhand RA door klaphek, kn93 volg 90, voorbij het klaphek rechts aanhouden, smal pad met afrastering en bosschages aan rechterhand, verderop voorbij een overstap buigt het pad naar links, na verlaten van het bos volgt het pad de rand van het gebied.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn90 volg 91 direct daarna LA, wn91.
Direct na brede waterloop RA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, kn91 volg 22, verderop t.h.v. betonnen brug kan ook het iets beter te belopen pad aan de andere zijde van de waterloop gevolgd worden.
Bij verharde weg LA, kn22 volg 23, de verharde weg volgen tot bocht naar rechts.
In deze bocht links aanhouden, onverhard pad richting hoogspanningsmast, wn23.
Voorbij de hoogspanningsmast RA door klaphek, voorbij het klaphek links aanhouden, door grasland met afrastering aan linkerhand, verderop via een klaphek het begrazingsgebied weer verlaten, iets voor rand van het gebied buigt het gras-pad naar rechts met iets verder aan rechterhand een bosperceel met eiken, voorbij het perceel met eiken buigt het gras-pad naar links en volgt afrastering aan rechterhand, weer verder passeert men een klaphek en loopt men weer een klein stukje door het begrazingsgebied.
Voorbij volgend klaphek, bij T-splitsing LA, wn23, vervolgens bij T-splitsing LA, verharde weg, kn23 volg 20, de weg met verderop kn20 volg 65 volgen tot weg “Leveroyse heideweg” aan linkerhand direct na een woning, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RD, weg “Leveroyse heideweg” aan linkerhand negeren, kn65 volg 60, vervolgens voor bosperceel RA, breed onverhard pad, wn60.
RD, pad langs bosschages aan rechterhand negeren, kn60 volg 61, vervolgens bijna aan einde van het bosperceel LA, wn61, het smalle bospad volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel.
Bij deze T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn61 volg 62, iets verder gaat het pad door het bos.
Voorbij bosperceel aan linkerhand, in bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, kn62 volg 52, smal pad door de bosrand.
Bij T-splitsing RA, wn52, de verharde weg met verderop kn52 volg 51 ca. 1km volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA richting bos, kn51 volg 50.
Voor de bosrand RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, kn50 volg 16, het pad volgen tot kleine woning direct na een bosperceel aan rechterhand.
Iets voor deze woning RA, smal bospad, kn16 volg 15.
Na verlaten van het bos, bij 3-sprong links aanhouden, breder pad, kn15 volg 14.
Iets voor bosrand aan rechterhand, direct na een hoge beboste zandwal LA, smal pad met open plek met ven en heide aan rechterhand.
Aan einde van het pad bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij kruising RD, onverhard pad met afrastering aan rechterhand richting een schaapskooi, de wn route wordt verlaten.
Voor de schaapskooi, bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna t.h.v. de schaapskooi RD, smal pad met afrastering aan rechterhand, gras-pad aan linkerhand negeren, wn38, verderop t.h.v. open plek buigt het pad met een ruime bocht naar links en gaat door de rand van de open plek met bosschages aan linkerhand.
Bij kruising met aan overzijde van de weg ingang naar “Dagcamping de Houtsberg” RA, verharde weg, kn38 volg 46, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, wn46.
Voor klein parkeerterreintje met SLL bord “De Kwegt” RA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, het pad langs de waterloop volgen tot brede waterloop aan rechterhand, iets voorbij een stuw.
# Voordat men RA het gras-pad inloopt, een klein stukje RD is een plateau met mooi uitzicht over de vogelrijke waterplas van “De Kwegt”.
Voorbij deze waterloop RA, gras-/onderhoudspad met de waterloop aan rechterhand.
Bij kruising RA brugje over, wn36, smal bospad, iets verder passeert men een knuppelbrugje.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een houten brugje rechts aanhouden, kn36 volg 35.
Bij kruising met doorgaande weg RD, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, wn35, voorbij bocht naar rechts buigt het pad naar links het bosperceel in, wn35, iets voor een uitkijktoren buigt het pad naar rechts en gaat over een knuppelbrugje, wn35, ruim voorbij het brugje buigt het pad naar links met afrastering aan rechterhand.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, kn35 volg 34.
Bij T-splitsing LA, kn34 volg 32.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn32 volg 31, de verharde weg met verderop voorbij bocht naar rechts kn31 volg 77 volgen tot T-splitsing in de bebouwde kom, zijpaden negeren.
# Voor een mooi uitzicht over het Sarsven vanuit een vogelkijkscherm even het smalle pad aan linkerhand iets voor de bocht naar rechts inlopen.
Bij deze T-splitsing RA, iets verder LA, “Loyenbos”, wn77.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden het verhard voetpad inlopen, de wn route wordt verlaten, iets verder bij T-splitsing LA, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Pastoor Maesplein 5, 6034 TE te Nederweert-Eind. Plan Route

Parkeren kan op of langs het Pastoor Maesplein voor de kerk.

Bushalte Steutenweg, Nederweert-Eind. Aanlooproute: Ga in noordelijke richting op Eind naar Steutenweg. Sla rechtsaf naar Steutenweg. Sla linksaf naar Meester Petersstraat, vervolgens de weg volgen tot de kerk.

Broekbos bij de Banen Adrie: Broekbos bij de Banen
Vogelkijkhut in de Banen Adrie: Vogelkijkhut in de Banen
Het interieur Adrie: Het interieur
De Zoom Adrie: De Zoom
Begrazingsgebied met paarden Adrie: Begrazingsgebied met paarden
Uitzicht over De Kwegt Adrie: Uitzicht over De Kwegt
Schaapskooi op de natuurparel Philomenahoeve Adrie: Schaapskooi op de natuurparel Philomenahoeve
De binnenzijde van de schaapskooi Adrie: De binnenzijde van de schaapskooi
Broekbos aan de rand van De Kwegt Adrie: Broekbos aan de rand van De Kwegt
Het Sarsven Adrie: Het Sarsven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart de-zoom-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Nederweert-Eind

1. Adrie 6 april 2022 om 15:01

Vandaag 6 april 2022 de wandeltocht gecontroleerd en iets gewijzigd. Nieuw is een smal pad langs een open plek met heide en een vennetje. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Petra 13 juni 2021 om 16:21

Deze route gelopen , wat een mooie afwisselende route. In het stuk van de Zoom was het meer een struin route, de paadjes waren met hoge grassen en varens bedekt, wat enige belemmering was met de nodige insecten. Maar we hebben wel 2 reeën gezien. De flora en fauna waren prachtig, Adrie we hebben genoten. Gelopen met GPS.

3. Adrie 22 augustus 2018 om 17:07

De wandelroute 19 augustus 2018 gecontroleerd. Geen veranderingen gezien m.u.v. van een knooppunt routepaaltje dat er niet meer stond, dit is gemeld bij routebureau Limburg. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!