Liskes-route, Borkel en Schaft te Noord-Brabant

27 km Wandelroute Liskes-route, te Borkel en Schaft

Wandeltocht door het Dommeldal, het grensoverschrijdend natuurgebied Plateaux-Hageven en het natuurgebied De Maaij. De plaatsjes Borkel en Schaft worden gescheiden door het riviertje de Dommel. Het Dommeldal staat bekend als een van de mooiste beekdal landschappen in Noord-Brabant. Na verlaten van het riviertje gaat de wandeltocht door het grensoverschrijdend natuurgebied Plateaux-Hageven. Op de grens met België wordt weer een gedeelte van de Dommel gevolgd. Het natuurgebied. De Maaij bestaat uit een aantal viskweekvijvers, waaronder de Beeken, de Pastoorswijer, en de Liskes. De visvijvers zijn door het beekje de Beekloop verbonden wat tegenwoordig ook de naam is die op de bordjes van Natuurmonumenten staat. Momenteel kan de natuur in dit gebied zijn gang gaan. Vanuit een uitkijktoren heeft men een mooi uitzicht over dit waterrijk gebied. Als bezienswaardigheid komt men aan het einde van de tocht langs de ronde stenen beltmolen St Antonius Abt. Deze molen is maalvaardig en wordt door vrijwilligers gebruikt om graan te malen. 84% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-8-2009, laatst bijgewerkt op: 11-8-2023

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, weg volgen tot bocht naar rechts, zijwegen negeren.
Bij deze bocht de weg met bocht naar rechts verder volgen, fietspad aan linkerhand negeren, kn6 volg 95.
Voorbij kombord “Schaft”, bij kruising RA, kn95 volg 94, verharde weg, iets verder t.h.v. bedrijfspoort gaat de weg in bocht naar rechts over in een onverhard pad, verderop voorbij een waterloop wordt het pad smaller, ca. 130m voorbij de waterloop splitst het smalle pad even en komt iets verder weer samen.
Voorbij houten brugje LA, kn94 volg 93, het pad met riviertje de Dommel aan linkerhand en met verderop kn93 volg 25 volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, kn25 volg 24, het riviertje aan linkerhand verder volgen.
Bij 3de overstap RD, kn24 volg 22, het riviertje verder volgen, voorbij 6de overstap buigt het pad naar links en gaat door de rand van bosschages, na verlaten van de bosschages passeert men nog twee overstappen daarna gaat het pad door het bos.
Iets voorbij een houten afsluitboom het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad langs het riviertje aan linkerhand negeren, wn route, het pad buigt weg van het riviertje.
Na verlaten van het bos, bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij Y-splitsing LA, kn22 volg 21.
Bij T-splitsing RA richting woningen, wn route, iets verder gaat het onverharde pad over in een verharde weg, de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.11.
Bij deze 4-sprong LA, kn21 volg 64, iets verder gaat de smalle weg over in een onverhard pad, wat verder passeert men een klaphek, het pad verder volgen tot een pad aan rechterhand direct na verlaten van een smalle strook bos met iets verder een grenspaal links van het pad, voor dit bos buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Bij dit pad RA, pad met houten afsluitboom en NM bordje, wn route.
Voor veerooster met daarachter een uitkijkpunt, bij kruising LA, kn64 volg 96.
Bij T-splitsing RA, breed pad, wn96, verderop t.h.v. een brugje gaat het onverharde pad over in een smalle verharde weg.
Bij kruising RA, onverhard pad, kn96 volg 93.
Bij T-splitsing RA, wn93, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RD, pad aan rechterhand negeren, oc route, kn93 volg 92, het pad verder volgen tot T-splitsing bij smalle weg voor bosrand.
Bij deze T-splitsing LA, smalle verharde weg, oc en wn92 route.
Na ca. 80m RA, brugje over, oc route, kn92 volg 91, direct daarna RD, smal pad met bosrand aan rechterhand, smal bospad aan linkerhand negeren, wn91.
Voorbij landbouwperceel, bij 4-sprong RA, bospad, oc route, kn91 volg 90.
Bij 4-sprong RD, oc en wn90 route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, oc en wn90 route.
Voor woning nr.49, bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, “Buizerdstraat”, oc en wn90 route, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, kn90 volg 54, direct daarna RA, onverhard pad, oc route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, oc en wn54 route.
Voor woning, bij T-splitsing RA  wn54, direct daarna voorbij de woning LA, smalle weg, oc route,, kn54 volg 50 de bochtige weg volgen tot brugje over de Dommel, zijpaden negeren.
Iets voorbij het brugje over de Dommel, direct na betonnen brugje RA, kn50 volg 53, het rechter pad inlopen, oc en wn53 route, verderop komen beide paden samen.
# Voor een bezoek aan het bezoekerscentrum Hageven de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, direct daarna bij 3-sprong LA, iets verder is aan linkerhand het bezoekerscentrum. Open op woensdag van 13u tot 17u en in de weekends van 14u tot 18u. Dan kan je hier ook een drankje verkrijgen.
Voor vogelkijkhut, bij T-splitsing RA, oc route, kn53 volg 95, iets verder voorbij een metalen brugje buigt het pad naar links en volgt het riviertje aan linkerhand, verderop t.h.v. betonnen brugje buigt het pad naar rechts weg van het riviertje, smalle verharde weg, oc en wn95 route.
Ca. 200m voorbij deze bocht, iets voorbij bosperceel aan rechterhand LA, onverhard pad, oc route, kn95 volg 94.
Na ca. 250m, voorbij flauwe bocht naar rechts LA door houten voetgangerssluis, kn94 volg 52, de oc route wordt verlaten, iets verder passeert men een vlonder, verderop een houten voetgangerssluis en hangbrugje, ca. 100m voorbij een kleiner brugje buigt het pad t.h.v. een lage heuvelrug naar links, t.h.v. grenspaal No.185 buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, het pad verder volgen tot bocht naar links voor bosrand aan overzijde van het opengebied.
In deze bocht, voorbij bankje RA, bospad met NM bordje “Plateaux”, gele (NM pijl voor de richting ) route, de wn52 route wordt verlaten.
Na ca. 270m LA, smal bospad, gele route, verderop voorbij een klaphek buigt het pad naar links en gaat door grasland, het gras-pad volgen tot bocht naar rechts voorbij een smal houten brugje met iets verder een klaphek, let op de routepaaltjes.
Voorbij het klaphek RA, kn96 volg 11, direct daarna RD, gras-pad aan linkerhand negeren, gele route, het pad met grasland aan rechterhand volgen tot parkeerterreintje.
Voor het parkeerterreintje RA, gele route, verderop voor een houten hek buigt het doorgaande pad naar links.
Voor houten hek, bij T-splitsing LA, (gras)pad door de bosrand, de gele  en wn route worden verlaten.
Via klaphek rechts van houten hek het bos verlaten, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RD, let op!!!! zeer drukke weg, verhard fietspad, “Maaij”, kn26 volg 27.
Na ca. 300m, ruim voor flauwe bocht naar links RA, bospad aan overzijde van weg met NM bordje “Plateaux” inlopen, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 350m, t.h.v. 2de doorkijk maar open plek aan rechterhand LA, het pad volgen tot T-splitsing bij bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route.
Voorbij woning aan overzijde van de weg LA, onverhard pad, wn route, het pad volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel (grasland), zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, het pad met verderop in een ruime bocht naar rechts kn27 volg 12 volgen tot een brugje.
RD het brugje over, pad aan rechterhand negeren, kn12 volg 80, aan overzijde eveneens RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens in bocht naar links van het pad rechts aanhouden richting uitkijktoren, pad met houten afsluitboom en NM bordje “Beekloop”, wn route.
# Vanuit de uitkijktoren heeft men een mooi zicht over de voormalige kweekvijvers de Liskes.
Voorbij woning en houten voetgangerssluis RD, de wn route wordt verlaten, pad met verhard fietspad.
Voorbij landbouwperceel aan rechterhand, bij 4-sprong RA, pad door bosrand, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, pad met NM bordje “Beekloop” en hoiuten afsluitboom, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt weer verlaten, na ca. 150m buigt het pad naar links, ruim voorbij deze bocht passeert men op enige afstand aan rechterhand de kweekvijvers Pastoorsweijer, weer verder voorbij een ondiepe waterloop met stuw en grondwatermeetbuis buigt het pad naar rechts, in deze bocht is aan linkerhand een bankje en gedenkmonumentje, het pad verder volgen tot verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze verharde weg RD, pad met verhard fietspad aan linkerhand negeren, W-R route.
Voorbij picknicktafel rechts aanhouden, onverhard pad, W-R route.
Bij 5-sprong rechts aanhouden, verhard fietspad, W-R route, nu even goed opletten in bocht naar links van het fietspad RA, smal onverhard pad, W-R route.
Voor waterloop, bij 3-sprong rechts aanhouden, W-R route, iets verder buigt het pad naar links met bredere waterloop aan rechterhand, voor schuilhut met picknicktafel buigt het pad naar rechts men passeert achtereenvolgens een stuw en een brugje.
Voorbij het brugje, bij 4-sprong RD, wat breder bospad.
Bij T-splitsing RA, breed pad, W-R route, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising LA, W-R route.
Voor landbouwperceel, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, W-R route.
Na ca. 200m LA, pad door landbouwgebied, W-R route, het pad volgen tot kruising voor bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, bospad met houten afsluitboom, kn88 volg 82, W-R route.
Bij kruising RD, wn en W-R route.
Bij kruising RA, pad met brandweerpaaltje 5, wn route.
Bij kruising RD richting rand van het bos, wn route.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, vervolgens na ca. 40m RA de doorgaande weg oversteken, let op!!!! zeer drukke weg, aan overzijde verhard voet-/fietspad inlopen.
Aan einde van voet-/fietspad, bij T-splitsing LA, wn route, iets voor een woning passeert men kn82 volg 92, verderop gaat het onverharde pad over in een klinkerweg, de weg verder volgen tot doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij doorgaande weg RD, wn route, vervolgens na ca. 50m LA, “Kapelweg”, grindpad, wn route.
Voorbij woning nr.26 RA, “Kapellerpad”, klinkerweg, kn92 volg 93.
Aan einde van de klinkerweg, bij T-splitsing LA, doorgaande weg, de wn route wordt verlaten.
Voorbij bosperceel RA, onverhard pad met bordje “Welkom gemeentelijke bossen”.
Bij 4-spong LA, pad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Bruggerdijk”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Dorpsstraat”, de weg volgen tot plein voor de kerk, het startpunt.
#Als bezienswaardigheid passeert men aan de Dorpsstraat korenmolen “St Antonius Abt”.

NM = Natuurmonumenten
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen.
Groen/gele en wit/ donker rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of een genummerde richting.
Wandelnetwerk met oc = oranje cirkel routebordjes.

Monseigneur Kuypersplein voor kerk, Dorpsstraat 49, 5556 VL te Borkel en Schaft. Plan Route

Parkeren kan aan de rand van het Mgr. Kuyperplein. De parkeerplaats aan de Pater Aartslaan is tijdelijk gesloten door nieuwbouw van woningen aan deze weg.
Startpunt vanuit België: Bezoekerscentrum Natuurpunt Hageven Tussenstraat 10 - 3910 Neerpelt. Aanlooproute: Vanuit het parkeerterreintje bij het bezoekerscentrum RA vetrekken, vervolgens bij 3-sprong RA, direct daarna voor het brugje over de Dommel LA, het 2de pad volgen. De routebeschrijving starten bij punt 5. voorlaatste regel Voor vogelkijkhut……….

Bushalte Mgr Kuypersplein, Borkel en Schaft, buurtbus rijdt niet op zondag.

De Dommel Adrie: De Dommel
Wespennest Adrie: Wespennest
Natuurgebied Plateaux-Hageven Adrie: Natuurgebied Plateaux-Hageven
Uitkijktoren in het natuurgebied De Maaij Adrie: Uitkijktoren in het natuurgebied De Maaij
Natuurgebied De Maaij Adrie: Natuurgebied De Maaij
Molen Sint Antonius Abt Adrie: Molen Sint Antonius Abt

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart liskes-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Restaurant de Zwaan

Tussenstraat 10
3910 Neerpelt

1. Looi Zuidwijk 20 januari 2023 om 19:59

Vooral in het begin een mooie route laatste 6 km zijn een beetjes saai vergeleken met de rest.
    Gelopen op 14 januari 2023.

2. Adrie 30 augustus 2022 om 14:14

Gisteren de wandeltocht gecontroleerd. Inmiddels zijn de werkzaamheden beëindigd bij het vijvercomplex De Liskes. Op de foto een van de vijvers. Aan de Belgische zijde van de grens de knooppunten van De Groote Heide wandelnetwerk als extra herkenningspunten in de routebeschrijving vermeld. Dit wandelnetwerk sluit aan op het wandelnetwerk aan de Nederlandse zijde van de grens. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 24 januari 2021 om 07:22

Natuurmonumenten is gestart met herstel van het vijvercomplex de Liskes. De werkzaamheden zijn gestart rond 4 januari en zijn naar verwachting 1 maart gereed. Het pad door het vijvercomplex is in deze periode niet toegankelijk. Een alternatieve route staat aangegeven op infopanelen bij de ingangen van het gebied. De werkzaamheden zijn bij punt 8 4de regel van de routebeschrijving.

1. Harald 12 december 2021 om 18:50

De werkzaamheden zijn op 11 december 2021 nog in volle gang. Het ziet er niet naar uit dat men snel klaar is. Omlopen zal dus nog even moeten (ca. 500m extra).

4. Adrie 3 juni 2017 om 17:42

De wandelroute 26 mei 2017 gecontroleerd tevens de tocht naar aanleiding van de reactie van Piet iets gewijzigd. Het zuidelijke deel van de tocht is meer naar het oosten richting Neerpelt verschoven waardoor de tocht als geheel verder van de N74 is komen te liggen. Niet de N69 maar de N74 in België veroorzaakt de meeste geluidsoverlast. Tevens gaat de tocht nu langer door het mooie beekdal van de Dommel met een leuk hangbrugje. Verder zijn de Pelterheggen in de route opgenomen, een voor Nederland uniek vloeiweiden systeem. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Piet 2 november 2015

Op zich aardig en afwisselend. Maar de zeer drukke autoweg N69 doorsnijdt de track en is altijd te horen. De hele dag dus herrie op de achtergrond. Ik zal deze track dan ook niet aanbevelen aan mijn vrienden.

6. Adrie 18 mei 2014

Ik ben vandaag eens gaan kijken naar de door Jos en Corrie gemelde verdwenen pad. Inmiddels is er een nieuw pad ontstaan bij de plaats waar kap en snoeiwerkzaamheden zijn geweest, de routebeschrijving is weer actueel, veel wandelplezier!!!

7. Jos en Corrie 6 maart 2014

Vandaag deze mooie route gelopen.
    We hebben de auto geparkeerd bij de werkschuur van natuurmonumenten,
    even ten zuiden van wandelknooppunt 26, aan de linkerkant van de Luikerweg.
    Dit is ongeveer halfweg de route.
    Hierdoor hebben we rust in Borkel, waar diverse eetmogelijkheden zijn.
    Bij punt 6, aanvulling:
    Bij kruising met verharde fietspad RA. fietspad volgen,
    dit fietspad blijven volgen tot voor de waterloop, bij bordje "Schut" RA, vervolgens na enkele meters LA.
    Dit i.v.m. kap en snoeiwerkzaamheden in het bos, smal pad door bos is verdwenen.

1. Adrie 6 maart 2014 om 20:08

De routebeschrijving, kaartje en de GPS-track is aangepast. Jos en Corrie bedankt voor de melding en het wijzigingsvoorstel!

8. Adrie 10 augustus 2012

De route is gecontroleerd, de beschrijving is aangepast op de huidige situatie.

9. Jo Heylen 21 maart 2011

20-03-2011
    Vandaag de prachtige route gelopen. Super voor wie houdt van open countryside en rust. Perfect te volgen via routebeschrijving. Wie halfweg een drankje wil nuttigen kan probleemloos een doorsteekje maken naar de grensovergang op de luikersteenweg waar cafe Tolhuis en De hutten te vinden zijn. Een ommetje van ong. 1 km.
    Bij ons krijgt de route een 9,5/10 en komt probleemloos in onze top 5!
    Bij aankomst een gezellige pint in De Woest Hoeven of De zwaan, meer moet dat niet zijn! Perfecte dag gehad! Meer van dat!
    Proficiat aan de maker van de route!

10. wim van de kerkhof 20 april 2010

Op maandag 19-4-2010 deze routie gelopen.
    De route is perfect bescheven.
    Mooie afwisselde route.
    Ga hem zeker nog eens lopen.
    dank aan de maker van deze route.