Ommetje Molenheide, Soerendonk te Noord-Brabant

12 km Wandelroute Ommetje Molenheide, te Soerendonk

Wandeltocht door het Cranendonckse bos, de Molenheide en door de Putberg. Het Cranendonckse bos is een kleinschalig landschap met typische broekbossen met aan de rand het kasteeltje Cranendonck. De Molenheide is een gevarieerd bosgebied met zowel droge hoger gelegen bosdelen als nattere broekbossen met op diverse plaatsen kleine akkers in het bosgebied. Aan de rand van het bosgebied is een waterzuiveringsinstallatie, de wandeltocht gaat over een wandelpad door dit terrein met aan einde daarvan een leuk trekpontje. Op het terrein loopt men langs een stelsel van zandfilters, vlooienvijvers, moerassloten en biotoopvijver tot aan beek de Buulder Aa. Men kan zo het proces volgen van gezuiverd rioolwater naar natuurlijk beekwater. De Putberg is een klein maar mooi heidegebied. 78% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-2-2014, laatst bijgewerkt op: 26-5-2022

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna voorbij het hekwerk voor de kerk LA, “Pastoor Bakkerpad”, verderop gaat het verharde voetpad over in een verharde weg, de weg volgen tot 4-sprong voorbij plantsoentje met speeltoestellen.
Bij deze 4-sprong RA.
Bij T-splitsing LA, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn91 volg 20.
T.h.v. woning nr.15 RA, “De Pompers”, wn route, de weg met verderop kn20 volg 95 volgen tot bocht naar links ruim voorbij woonboerderij nr.9, zijwegen negeren.
In deze bocht rechts aanhouden, onverhard pad met waterloop aan rechterhand, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, men passeert een bankje, het pad langs de waterloop verder volgen.
Na ca. 50m RA, pad met waterloop aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RD, kn93 volg 32.
Voorbij smal brugje, bij deze T-splitsing RA, verharde weg, wn route, direct daarna LA, wn route, het onverharde pad volgen tot T-splitsing voor bosrand met aan overzijde een houten vlonder over een waterloop, gras-/onderhoudspaden langs de waterloop negeren.
Bij T-splitsing RD de houten vlonder over, bospad, kn32 volg 96, direct daarna bij T-splitsing RA, wn route, het pad buigt naar links.
Ca.50m voorbij de bocht RD, knuppelbrugje aan rechterhand negeren, kn96 volg 71.
Bij de open plek met aan linkerhand een picknicktafel rechts aanhouden, gras-pad aan linkerhand negeren, iets verder passeert men aan linkerhand een poel, voorbij deze poel het slingerende pad door half open bos verder volgen tot T-splitsing, let op de wn routepaaltjes.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, kn71 volg 78, iets verder passeert men brugje met naast het brugje een doorwaadbare plaats.
T.h.v. bosrand, in bocht naar rechts van het doorgaande pad LA langs picknicktafel richting het knuppelbrugje, kn78 volg 33.
Ruim voor verlaten van het bos LA, smal pad, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Voor landbouwperceel, bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Voor grasland, bij T-splitsing RA, breed pad, kn34 volg 35.
Bij bosrand aan linkerhand LA, smal pad met bordje “Opengesteld” door de bosrand, wn route, verderop buigt het pad naar rechts het bos in.
Ca. 120m voorbij deze bocht LA het knuppelbrugje over, kn35 volg 36.
Bij kruising RD, kn36 volg 37.
Voorbij brugje, bij T-splitsing RA, smalle klinkerweg, kn37 volg 29.
In bocht naar links van de klinkerweg RA, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 50m LA, wn route.
Voorbij brugje RD, pad met bosrand aan linkerhand, de gras-/onderhoudspaden langs de waterloop negeren, wn route.
Na ca. 80m LA, grindpad, kn30 volg 29, iets verder passeert men een bijenhotel en picknicktafel, voorbij klaphek grindpad met afrastering aan rechterhand.
Voorbij 2de klaphek, bij 3-sprong links aanhouden, wn route, aan rechterhand passeert men de achterzijde van het kasteeltje Cranendonck en aan linkerhand de contouren van vroegere kasteel.
Bij T-splitsing RA, smalle klinkerweg, kn29 volg 93.
Bij T-splitsing RA, “Cranendonck”, wn route, iets verder RD, “Van Schoonvorstlaan”, weg aan linkerhand negeren, de weg met verderop kn95 volg 94 volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, vervolgens na ca. 50m RA, “Vloeten”, klinkerweg”, wn route, de klinkerweg volgen tot bocht naar links.
# Bij deze bocht gaat de wandeltocht over het terrein van RWZI Soerendonk waterzuivering met iets voor het verlaten van het terrein een klein trekpontje, wil men dit pontje mijden of het terrein is tijdelijk gesloten door werkzaamheden op het terrein dan de klinkerweg verder volgen tot 5-sprong t.h.v. bosrand aan rechterhand, zijpaden negeren, verderop gaat de klinkerweg over in een verhard fietspad. Bij deze 5-sprong RA, 1ste pad aan rechterhand, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, het pad volgen tot bospad aan linkerhand iets voorbij het waterzuiveringsterrein. Bij dit pad LA, kn61 volg 64. Ga verder bij punt 5 4de regel RD, ruiterpad…….
In deze bocht rechts aanhouden, iets verder grindpad en brugje, verderop voor 2de langwerpige waterplas aan rechterhand buigt het pad naar rechts, pad tussen de twee langwerpige waterplassen met aan einde daarvan het pontje.
Voorbij het pontje, bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren, kn94 volg 61, iets verder rechts aanhouden langs de metalen afsluitboom, pad met waterloop aan rechterhand.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, wn route, direct daarna LA, kn61 volg 64.
RD, ruiterpad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, direct daarna bij kruising LA, pad door de bosrand met landbouwperceel aan rechterhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, men volgt nog steeds het landbouwperceel aan rechterhand, het pad verder volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, wn route, pad met open plek aan linkerhand, het pad volgen tot 3-sprong t.h.v. bosrand.
Bij deze 3-sprong LA, pad met bosrand aan linkerhand, kn66 volg 64, het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn64 volg 62.
Voorbij horecagelegenheid, bij T-splitsing met aan rechterhand ingang recreatiepark LA, verharde weg, de weg volgen tot kruising met verhard fietspad in flauwe bocht naar rechts van de weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, wn route, het pad met fietspad volgen tot kruising met smal pad direct na een met heide begroeid heuveltje links van het pad ca. 110m voorbij een WOII herdenkingskruis, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, onverhard pad, direct daarna rechts aanhouden, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, let op het pad is tevens een ATB pad, iets verder buigt het pad met ruime bocht naar links, het pad volgen tot splitsing.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, wn route, men verlaat weer de ATB route.
Bij kruising met verharde weg RD, de wn route wordt verlaten, het onverhard pad links van het parkeerterrein inlopen, bij grasveld linkerzijde van het grasveld volgen, verderop aan einde van het grasveld het pad met bocht naar links door klaphek verder volgen, smal pad door heide richting bosperceel.
Ca. 50m voorbij de bosrand RA, recht bospad.
Bij kruising met breder pad RD.
Bij Y-splitsing LA richting klaphek t.h.v. de bosrand.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing LA, direct daarna RD, onverhard pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met aan linkerhand klaphek met houten hek RA, onverhard pad met SBB bordje “Het Leenderbos”.
In smal bosperceel RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong RD.
Bij 3-sprong RA, direct daarna buigt het pad naar links, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna RD, weg “Kluttershoek” aan linkerhand negeren.
Voorbij woonboerderij RA, “De Moosten”, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad, het grindpad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij houten schuur LA, onverhard pad met bankje, “’t Schutje”, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, vervolgens bij Y-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

St. Jan Onthoofding kerk, Dorpsstraat 25, 6027 PD te Soerendonk. Plan Route

Parkeren kan op het plein tegenover de kerk.

Bushalte Dorpsstraat.

Kasteeltje Cranendonck Adrie: Kasteeltje Cranendonck
Boerderij bij kasteeltje Cranendonck Adrie: Boerderij bij kasteeltje Cranendonck
Achterzijde van het kasteeltje Cranendonck, mooie pauze plek Adrie: Achterzijde van het kasteeltje Cranendonck, mooie pauze plek
Het Cranendonckse bos Adrie: Het Cranendonckse bos
De Buulder Aa Adrie: De Buulder Aa
Trekpontje op waterpark Soerendonk Adrie: Trekpontje op waterpark Soerendonk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-molenheide.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Soerendonk

Brasserie 't Slot

Strijperdijk 9
6027 RD Soerendonk

1. Mark 16 augustus 2022 om 12:24

Vanochtend met zonnig weer en wat sluierwolken, dit ommetje gelopen. Stond vanwege de positieve reacties al wat langer om mijn lijstje. Het is een mooie gevarieerde route. De heide staat momenteel prachtig in bloei. Het Cranendonckse bos sprak mij het meeste aan. Het moet in natte jaargetijden hier erg mooi zijn, maar ook hier heeft de langdurige droogte zijn negatieve werking gedaan. Routebeschrijving is actueel.

2. Wim van Heumen 3 maart 2022 om 14:36

3-3-2022 met 14 personen de tocht gelopen en we hebben er van genoten, niet alleen van de tocht maar ook van het weer.
    De eerste helft met de knuppel bruggetjes was het mooiste dus ik zou hem de volgende keer met de klok meelopen.
    Echt mooi

3. Jet 3 april 2021 om 16:38

Weer een hele mooie route!
    Kees en Jet

4. Mantas 28 maart 2021 om 15:41

Mooie route, zeer aan te bevelen

5. Anita Rijnders 14 maart 2021 om 15:59

Ontzettend mooie afwisselende tocht. Het eerste stuk is een vrij nat gedeelte, maar toch goed te lopen. Erg leuk stuk met die vlonders. Na het oversteken van de doorgaande weg ga je naar het trekpontje en wandel je door de bossen en een stuk over de heide. Mooi afwisselend natuurgebied.

6. Roeland 27 februari 2021 om 19:31

Vandaag deze tocht gelopen. Schitterende tocht, het waterpeil was op verschillende plekken hoog in de weilanden en bossen. Dit maakt het extra mooi in het bos. De paden zijn prima op dit moment. Na het natte stuk via het kasteel naar de heide van De Putberg. Hier komen we zeker nog eens terug als de heide in bloei staat.

7. Lara Loopt 9 januari 2021 om 14:47

Pareltje deze tocht.

8. Rieky Noud van der putten 14 juli 2019 om 14:38

Het is een super mooie afwisselde wandeling en een goed omschrijving
    Bedankt voor deze mooie wandeling

9. Adrie 28 maart 2019 om 14:53

De wandelroute is iets gewijzigd, het trekpontje op het terrein van waterzuivering RWZI Soerendonk is in de wandelroute opgenomen. Ook staat er tijdelijk een uitkijkplateau op het terrein van de waterzuivering. Tevens de rest van de wandeltocht gecontroleerd.

10. Marc Knaapen 3 juni 2018 om 17:39

Super afwisselende mooi route. Vandaag 3 juni bij heet weer gelopen maar vanwege de afwisseling bossen en open terrein, prima te doen.

11. Adrie 11 maart 2018 om 18:33

De wandelroute is vernieuwd tevens de rest gecontroleerd. In het Cranendonckse bos zijn op diverse plaatsen werkzaamheden geweest, men heeft de natuurwaarde van het natte bos en hooilanden weer hersteld. De wandelpaden zijn opgehoogd en er zijn wat langere knuppelbruggen aangelegd. Twee van de drie nieuwe knuppelbruggen zijn in de wandelroute opgenomen. In de Molenheide gaat de tocht nu meer slingerend door het bosgebied. In de Putberg is de route iets ingekort. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

12. Arnold Schweren & Hilde Verest 13 november 2017 om 15:05

Midden november, aan de wandel op een mooie herfstdag met af en toe een dun zonnetje. We wandelen vaak ‘aan de hand van Adrie Raijmakers’ en meestal zijn het erg mooie wandelingen met een mooie verrassing is het tweede gedeelte van de wandeling.
    Eerlijk gezegd vonden we deze wandeling rondom Soerendonk wel de moeite waard, maar tegelijkertijd beetje ‘gemiddeld’. Waarschijnlijk raken we verwend..

13. Adrie 23 april 2016

20 april de wandelroute gecontroleerd, tevens een klein beetje gewijzigd. Er is een klein stukje extra bos in de route opgenomen en een alternatief gezocht voor een pad dat buiten gebruik is geraakt. De routebeschrijving, kaart en GPS bestand zijn weer actueel. Veel wandelplezier!

14. Johanna 31 oktober 2015 om 10:48

Mooie afwisselende route. We hebben genoten van de mooie herfstkleuren in het bos. Routebeschrijving perfect.
    Onderweg kwamen we zombies tegen. Er was vandaag, 31 oktober, een Zombierush bezig in Soerendonk vanwege
    Halloween.

Foto’s van links naar rechts: Kasteel Cranendonk en Zombies in Soerendonk

15. Lennard 2 maart 2014

Gisterochtend gelopen met in de aanvang af en toe zonnig weer, later zwaar bewolkt, maar droog.

Ik vond het een leuk en afwisselend ommetje, een mooi alternatief voor de dubbel zo lange "De Putberg". Bovendien heeft dit ommetje maar weinig gemeen met die lange route zodat deze zeker als op zichzelf staand gezien kan worden.

De routebeschrijving is iig t/m blz 2 correct en duidelijk opgesteld. Daarna kwam ik erachter dat ik ergens onderweg de andere blaadjes was kwijtgeraakt en heb ik de route op alleen de GPS verder gelopen.