Laathoeve-tocht, Gastel te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Laathoeve-tocht, te Gastel

Wandeltocht door de natuurgebieden de Gastelse Heide, Groote Heide en door de vallei van de Warmbeek. De wandeltocht gaat via de Gastelse Heide en de Groote Heide naar de Achelse Kluis, om vervolgens door de vallei van de Warmbeek, de Haarterheide en de Beverbeekse Heide weer terug te keren naar Gastel. Tijdens deze tocht komt men diverse bezienswaardigheden tegen zoals het restant van een grenskapel, de Achelse Kluis, het Mulke, het restant van de Waag, de Haarterheide grafheuvels, de laathoeve Beverbeek ende doodendraad ook wel Den Droad genoemd. De Achelse Kluis, deze abdij staat onder meer bekend vanwege het gelijknamige trappistenbier Achel dat sinds 1998 in de eigen huisbrouwerij wordt gebrouwen. Het Mulke zijn de restanten van de laatste watermolen van het land van Grevenbroek. De laathoeve Beverbeek, een laathoeve of cijnshoeve was een hoeve waar recht gesproken werd in geschillen tussen de laat en de heer, en de plek waar de laat een deel van zijn oogst moest afstaan. Den Droad is een reconstructie over een meter of zestig die nauwgezet weer geeft hoe de afschrikwekkende versperring op de grens met Nederland er tijdens de Groote Oorlog (WOI) eruit heeft gezien. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-5-2013, laatst bijgewerkt op: 14-7-2023

Met de rug naar de ingang van het kerkje LA vertrekken, vervolgens voorbij woning nr.5 RA, “Stormgat”, iets verder RD het verhard voetpad door het plantsoentje volgen.
Aan einde van het voetpad, bij T-splitsing LA, de bochtige weg ’t Lange volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, doorgaande weg door het dorp.
Weg “De Dijk” met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens weg met flauwe bocht naar rechts richting “Achelse Kluis” verder volgen, “Kluisweg”, weg aan linkerhand negeren, kn87 volg 81, verderop verlaat men de bebouwde kom, de weg verder volgen tot brugje over beek de “Strijper-Aa”, zijweg negeren.
Voorbij het brugje, bij 5-sprong LA, kn81 volg 88, het onverharde pad met metalen afsluitboom en gescheiden verhard fietspad volgen tot T-splitsing voor bosrand in een bocht naar links van het verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, pad met metalen afsluitboom en verhard fietspad.
Bij splitsing van fietspad en zanderig pad rechts aanhouden, het zandigere pad dat door het bos gaat verder volgen, wn route.
Bij 3-sprong RA, kn88 volg 80, iets verder gaat de wandeltocht door klein stuifzandgebiedje dat ook gebruikt wordt door terreinwagens, let vooral op de routepaaltjes, bij het stuifzandgebied RD richting groepje dennen halverwege het stuifzandgebiedje, wn en Achel route, bij het groepje dennen buigt het pad met flauwe bocht naar links tussen het groepje dennen en een solitaire den door, wn en Achel route, aan overzijde van het stuifzand RD het middelste pad van de drie paden door het bos inlopen, het pad buigt met flauwe bocht naar links.
Ca. 40m voorbij deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn en Achel route.
Na verlaten van het bos RD, pad aan rechterhand negeren, wn en Achel route, het pad met de bosrand aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing met aan linkerhand picknicktafel RA, verharde weg, wn80, direct daarna t.h.v. grenspaal 176, bij 3-sprong rechts aanhouden, onverhard pad met metalen afsluitboom, wn route, vervolgens na ca. 50m LA, bospad, kn80 volg 70, Achel route.
# De grenspaal naast de grenspaal 176 is een oude gemeentelijke grenspaal uit 1765.
RD, pad aan rechterhand negeren, Achel route, pad met afrastering aan rechterhand.
Voorbij omheind perceel aan rechterhand, bij 4-sprong LA, de wn en Achel route worden verlaten.
Iets voor een metalen poort, bij T-splitsing RA, grind-/fietspad.
T.h.v. informatiepaneel “Grenskapel De Achelse Heide” RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren, verderop gaat het grind-/fietspad over in een verhard fietspad.
# Voor een bezoek aan grenskapel bij het informatiepaneeltje LA, na ca. 200m is aan linkerhand het fundamenten van deze kapel.
Bij 4-sprong links aanhouden, breed zandpad, Achel route, het pad ca. 200m volgen tot smal bospad aan linkerhand t.h.v. kn70 routepaaltje.
Bij dit pad LA, smal bospad, kn70 volg 68, Achel route, verderop gaat het pad door de bosrand en voorbij grenspaal No.177 buigt het pad naar rechts, wn en Achel route.
RD, pad aan linkerhand negeren, Achel route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, Achel route, het onverharde pad met verderop een metalen afsluitboom en kn68 volg 71/105 parallel aan de verharde weg volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, verharde weg richting klooster, kn68 volg 105, voor het klooster buigt de weg naar links.
# Voorbij grens, streep op de weg passeert men een reconstructie van de “doodendraad” een elektrisch geladen draadversperring van ca. 2000V die tijdens De Groote Oorlog van 1914-1918 de Belgische-Nederlandse grens hermetisch afsloot.
Bij T-splitsing RA, wn105.
Voorbij brug over de “Warmbeek” LA, kn105 volg 106, het overloopkanaal (gedeeltelijk gedempte oude loop van de beek) aan linkerhand volgen.
Bij T-splitsing LA het brugje over, kn106 volg 68/108, vervolgens ca. 20m voorbij het brugje rechts aanhouden, wn108.
RD, pad aan linkerhand negeren, oc route, kn108 volg 110, verderop buigt het pad naar links met percelen grasland aan rechterhand.
T.h.v. stalletje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, oc route en wn110, het pad met verderop kn110 volg 187 verder volgen tot kruising iets voor verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad parallel aan de verharde weg, oc route, kn187 volg 188.
Bij 4-sprong RD de verharde weg volgen, oc route en wn188.
Voor brug over de “Warmbeek” met aan overzijde van de brug een horecagelegenheid LA, onverhard pad, rd route, kn188 volg 192, iets verder voorbij een brugje de beek aan linkerhand volgen.
Na ca. 350m, t.h.v. punt dat het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts weg buigt van de beek LA, het smalle pad met de beek aan linkerhand inlopen, de rd en wn route worden tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een houten brug RA, iets verder LA, breed pad met smal bosperceel aan linkerhand, bv route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, bv route, kn181 volg 182, men passeert ijsboerderij ’t Mulke.
Voor parkeerterrein, bij splitsing links aanhouden, kn182 volg 183, voorbij de ingang gaat de verharde weg over in een onverhard pad, bv route, het pad volgen tot T-splitsing met aan linkerhand een metalen poort, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, bv en wn183 route.
Bij 5-sprong RA, verharde weg, kn183 de wn route wordt verlaten, direct daarna voorbij waterloop LA, smal onverhard pad met waterloop aan linkerhand, Rochefort route.
RD, pad aan rechterhand negeren, Rochefort route, na ca. 120m buigt het pad naar rechts weg van de waterloop, Rochefort route.
Bij kruising met verhard fietspad RD, Rochefort route, vervolgens bij kruising LA, breed grindpad met bosrand aan linkerhand, Rochefort route en wn172.
Voorbij de “de Waag” RD, pad aan linkerhand negeren, kn172 volg 168.
# De Waag, de fundamenten van gemeentelijkgebouw waar men in het verleden verplicht graan moest laten wegen.
Voorbij flauwe bocht naar rechts RA, kn168 volg 147.
Voorbij bosperceel aan linkerhand LA, breed pad met bosrand aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot kruising met breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het pad kruist een beek, Orval route, het pad volgen tot kruising voorbij het landbouwperceel aan rechterhand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, Orval route en wn167, men loopt weer door het bos.
Bij kruising met aan rechterhand een grafheuvel LA, kn167 volg 145, direct daarna bij kruising met verhard fietspad RD, wn145, het pad volgen tot kruising iets voorbij kruising met een smal ATB pad.
# De grafheuvels aan rechterhand zijn de Grafheuvels Haarterheide.
Bij deze kruising RA, wn145, eveneens een wat breder bospad.
Bij kruising LA, wn145, eveneens een wat breder bospad.
Bij kruising RD, kn145 volg 185, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn185, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, wn185.
Voor woning, bij kruising LA, kn185 volg 116, het verhard pad met bankje ca. 400m volgen tot kruising voorbij 2de flauwe bocht naar rechts, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, Rochefort route, het onverharde pad tevens ATB pad dat verderop bij een verkeersbord met flauwe bocht naar rechts buigt en ruim voorbij het verkeersbord een betonnen brugje overgaat volgen tot 4-sprong bij verharde weg, met aan linkerhand een pad naar een boerderij, zijpaden negeren.
# De boerderij is de Laathoeve Beverbeek, en voorbij het betonnen brugje is een glimp van het gelijknamige kasteel te zien, beide zijn niet te bezoeken.
Bij deze 4-sprong RA, verharde weg, vervolgens t.h.v. toegangspoort naar kasteel LA, onverhard pad.
Bij 4-sprong RA, breed pad, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens bij kruising met wegwijzerbord “Domein De Bever” LA, breed onverhard ATB pad, het pad dat verderop voorbij een open plek naar links buigt volgen tot 4-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren, let op ATB rijders.
Bij deze 4-sprong RD, verharde weg.
# De tweede reconstructie van de “doodendraad” of “den droad” in de volksmond van de grensafsluiting aangelegd door de Duitse bezetter in België tijdens de Groote Oorlog ook wel eerste wereldoorlog genoemd.
Voor landbouwperceel, bij 4-sprong RA, direct daarna voorbij de waterloop RD, grindpad met kas aan linkerhand, fietspad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met verhard fietspad RD, zandpad met bosrand aan linkerhand.
Na ca. 200m LA, breed pad met gescheiden verhard fietspad, verderop t.h.v. bosrand buigt het pad met fietspad naar rechts, het pad met fietspad en verderop aan linkerhand een picknicktafel verder volgen tot T-splitsing in bocht naar rechts van het fietspad, zijpaden en zijpaden bij kruising negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met bordje “Opengesteld”.
Bij T-splitsing RA, de verharde weg ca. 450m volgen tot verharde weg aan linkerhand t.h.v. woning nr.7, zijpaden negeren.
Bij deze weg LA, de weg met straatnaambordje “12-16-22” volgen tot splitsing ruim voorbij kombord “Gastel”.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, Anwb paddenstoel 22470/001 richting “Budel”, de weg volgen tot het kerkje, het startpunt.

RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.
oc, rd en bv route = routepaaltjes met respectievelijk oranje cirkel, rode driehoek en blauwe vierhoek voor de richting.
Groen/gele en wit/donkerrode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerkje, gelegen aan Sint Cornelisplein, Sint Cornelisplein 2, 6028 RN te Gastel. Plan Route

Vanuit Nederland: Parkeren kan rond het plantsoen Sint Cornelisplein bij het kerkje in Gastel.
Vanuit België: Restaurant Domein De Bever, Beverbekerdijk 50, 3930 Hamont-Achel, België. Aanlooproute: Met de rug naar de horecagelegenheid RA vertrekken. Direct na brug over "Warmbeek" RA, onverhard pad, kn188 volg 192, iets verder voorbij een brugje het beekje aan linkerhand volgen. Start bij punt 6 3de regel.

Bushalte Sint Cornelisplein, Gastel.

Gastelse Heide Adrie: Gastelse Heide
Kempische Heideschapen Adrie: Kempische Heideschapen
Groote Heide Adrie: Groote Heide
Restant van een grenskapel Adrie: Restant van een grenskapel
Het Mulke Adrie: Het Mulke
De Warmbeek Adrie: De Warmbeek
Haarterheide grafheuvel Adrie: Haarterheide grafheuvel
De laathoeve Beverbeek Adrie: De laathoeve Beverbeek
Den Droad, reconstructie van de grensversperring uit de Groote Oorlog (WOI) Adrie: Den Droad, reconstructie van de grensversperring uit de Groote Oorlog (WOI)
Den Droad, reconstructie van de grensversperring uit Groote Oorlog Adrie: Den Droad, reconstructie van de grensversperring uit Groote Oorlog

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart laathoeve-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Achelse Kluis

De Kluis 1

Restaurant Domein De Bever

Beverbekerdijk 50

Hoeve-ijs 't Mulke

Molendijk 45

1. Adrie 14 juli 2023 om 17:51

Gisteren 13 juli 2023 gecontroleerd. Op diverse plaatsen zijn metalen afsluitbomen aan de rand van het natuurgebied de Groote Heide geplaatst met als doel onverharde wegen voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten. Verder heeft men bij de Achelse Kluis de Warmbeek weer laten meanderen en is de oude loop van de beek gedeeltelijk gedempt waardoor het kan functioneren als een overloop kanaal. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 1 september 2021 om 14:25

1 september 2021 de wandelroute gecontroleerd. Het begin van de tocht is iets gewijzigd, een wat langere doorgaande weg door het dorp is vervangen door een voetpad dat door een klein plantsoentje gaat en een rustiger weg door een wijk. Aan de Belgische zijde van de grens is inmiddels ook een wandelnetwerk dat vergelijkbaar is met het wandelnetwerk in Nederland maar er ook op aansluit, de knooppunten van dit wandelnetwerk zijn nu ook vermeld als extra herkenningspunt in de routebeschrijving. Veel wandelplezier!

3. Maarten 26 juli 2021 om 15:55

Vandaag deze mooie wandelroute hardgelopen. Vlakbij huis een aantal verrassend mooie nieuwe gebieden en interessante bezienswaardigheden aan de Belgische zijde ontdekt.

4. Franco 23 juni 2018 om 19:06

Heb ook zeer genoten van deze mooie route. Vooral de afwisseling tussen natuur en cultuur maakte deze tocht zeer de moeite waard! M.n. het stuk langs de Warmbeek was prachtig. Ook genoten van de rust, slechts een paar wegen gehad waar wat verkeer op zat, voor mij ook heel belangrijk.

Ik vraag me alleen af of de naam van de tocht niet veranderd moet worden gezien alle bordjes onderweg, misschien dat je het “Trappistentocht” moet noemen of zo? 🙂

1. Adrie 24 juni 2018 om 18:07

Franco bedankt voor de reactie! Trappistentocht is een leuke naam, maar 20 kilometer met enkele trappisten op is misschien toch wat zwaar. De Trappistenroute van 10,7 kilometer die ook door het gebied loopt is een betere combinatie.

5. Peter de Greef 17 juni 2018 om 11:03

Deze route afgelopen woensdag gelopen. Heel mooie wandeltocht door afwisselende natuur. Onderweg voldoende rustpunten met/zonder horeca. Duidelijke correcte aanwijzingen. Echte aanrader.

6. Adrie 30 mei 2018 om 18:09

Vandaag 30 mei 2018 de wandeltocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien. Een veld net over de grens met België staat er weer mooi bij. Dit is een van velden die ingezaaid met klaprozen ter herdenking de Groote Oorlog van 1914 tot 1918. De klaproos is het herdenkingssymbool van de Groote Oorlog. De routebeschrijving is weer actueel, veel wandelplezier!

7. Adrie 3 september 2016

Op 2 september 2016 weer eens naar de grens met België getogen en met mooi weer deze tocht gecontroleerd. Er wordt tegenwoordig in het grensgebied wat meer aandacht besteed aan ‘Den Droad’ uit de eerste wereldoorlog. Zo komt men komt tijdens de tocht op drie plaatsen informatiepunten tegen over ‘Den Droad’. De routebeschrijving is weer actueel, veel wandelplezier!

8. Hondenwandelvoetjes.nl 17 mei 2015

Vandaag bij goed wandelweer en in het gezelschap van een groep mensen en dito honden deze de Laathoevetocht gelopen. 4/3/2014 hadden we hem voorgelopen en nu gingen we voor het echie.
    In 1 woord PERFECT! Echt geen enkele fout kunnen vinden in de tekst. Dit is echt een super route! Heel veel variatie in flora en fauna, en bezienswaardigheden. Bovendien waren de "stops" weer eens wat anders dan de gemiddelde restaurant. Vooral Abdij Het Achelse Kruis en Het Mulke (Hoeve-ijs) is gewoon te gek! Arie TOP gedaan!!

9. Adrie 11 januari 2015

11 januari 2015 de wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

10. Rene, Nell en Soca (hond) 4 maart 2014 om 19:55

Wie de Tomptocht heeft gelopen zal enkele “highlights” bekend voorkomen. Deze route doorkruist de Tomptochtroute. En dat geeft een verrassend beeld weer.
    Deze route is heel goed beschreven, we hebben geen fout kunnen ontdekken. In de omschrijving stond dat er ALLEEN horeca aanwezig zou zijn in het plaatsje Gastel. Dit is echter onjuist.
    Onderweg kom je het Klooster Achelse kruis tegen waar je een lekker biertje kan drinken, je komt bij 6 restaurant domein de Bever. En niet te vergeten bij 7 het ijsboerke, waar ze lekker hoeve-ijs hebben.
    Voor de hond was er genoeg te beleven, er waren slechts 2 domeinen waar de hond aangelijnd moest blijven!
    In totaal hebben we 21 km gelopen dat is inclusief alle bezienswaardigheden, bij stralend zonnig weer! Deze route is zeer zeker een aanrader!

Foto’s van links naar rechts: Het kasteel, Voorhuis van het kasteel en Douanepaal bij Den Droad

1. Adrie 5 maart 2014 om 13:20

Inderdaad bij deze route heb ik te weinig aandacht aan de ruim aanwezige horecagelegenheden gegeven. Bij de eerder gemaakte tocht door dit gebied, de Tomptocht, had ik wel alle horecagelegenheden vermeld. Inmiddels wel alle horecagelegenheden op de informatiepagina vermeld. Het ijsboerke is ’t Mulke, men zou het zo voorbij kunnen lopen. Op de fotopagina is een afbeelding te zien van ’t Mulke, voor de liefhebber aan de rechterzijde van deze boerderij is een klein terrasje. Rene en Nell bedankt voor de reactie!

11. helma 26 februari 2014

er zijn in Noord Brabant schijnbaar meer plaatsen die Gastel heten. misschien erbij zetten in oost Brabant, andere Gastel ligt in west Brabant

1. Adrie 26 februari 2014 om 07:49

Helma bedankt voor de reactie. Er ligt maar een plaats in Noord-Brabant met de naam “Gastel”, de andere plaats in het westen van Noord-Brabant is “Oud-Gastel”, mogelijk dat deze plaats in de volksmond “Gastel” genoemd wordt. “Gastel” is een dorp in het zuidoosten van Noord-Brabant met ca 700 inwoners in de gemeente Cranendonck.

12. KB 25 augustus 2013

Mooie route, maar volgens mijn GPS is hij 20,34 km. i.p.v. 19 km.

1. Adrie 26 augustus 2013 om 07:50

Het klopt i.p.v. 19 km had de lengte 20 km moeten zijn. De lengte van de route is aangepast, KB bedankt!

13. Lennard 23 mei 2013

Zaterdag j.l. gelopen met in de aanvang grijs, maar tegen de avond plots stralend weer.
    Ik vond het een mooie en afwisselende route die ik iedereen kan aanbevelen. De tocht is bovendien duidelijk en correct beschreven.